Elke dag 32 chauffeurs beboet in West-Vlaanderen voor het niet dragen van de gordel


Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe op een parlementaire vraag van Sabien. Hieronder de opsplitsing per provincie en onderscheid makende tussen inbreuken vastgesteld door de federale respectievelijk lokale politie:

provincie

federale politie

lokale politie

totaal

 

2006

(vanaf 31/03/06)

2007

2006

(vanaf 31/03/06)

2007

2006

(vanaf 31/03/06)

2007

West-Vl

1.264

1.299

8.883

10.345

10.147

11.644

Oost-Vl

2.745

3.543

8.968

10.564

11.713

14.107

Antwerpen

976

2.037

30.033

26.942

31.009

28.979

Limburg

1.188

2.380

6.917

6.624

8.105

9.004

Vlaams-Br

 

883

(Brabant)

 

2.099

(Brabant)

 

13.673

(Brabant)

 

19.527

(Brabant)

5.950

9.293

Waals-Br

1.247

1.692

Brussel Hoofdstad

7.332

10.641

Henegouwen

3.867

3.739

5.566

9.419

9.433

13.158

Namen

618

560

1.819

1.390

2.437

1.950

Luik

425

2.945

4.957

6.582

5.382

9.527

Luxemburg

758

1.381

2.822

1.812

3.580

3.193

Onbekend

-

-

-

-

635

4

Totaal

12.722

20.055

84.383

93.137

97.015

113.192

Gemiddeld per dag

46

55

306

255

350

310

 

 

Op de vraag van Lahaye-Battheu welke richtlijnen er terzake gelden antwoordde Schouppe dat de controle op de gordeldracht één van de prioriteiten is in het actieplan verkeer van de federale wegpolitie. "Naast de dagelijkse controles door de interventieploegen zijn er ook geplande acties georganiseerd in het kader van campagnes van het BIVV of van actieweken in het kader van TISPOL, de Europese organisatie die verkeersdiensten uit verschillende landen groepeert. Naast het repressieve luik is er vaak aandacht voor preventie en dit onder de vorm van de aanwezigheid van de tuimelwagen op de plaats van de controle. Deze tuimelwagen wordt regelmatig ingezet tijdens beurzen en tijdens informatielessen in scholen, in het bijzonder in het secundair onderwijs", aldus Schouppe.

 

Tot slot, in 2007 besteedde de politie 49.320 controle-uren aan gordeldracht, waarvan 85% gedurende de week en 15% in het weekend. Het gaat hier over acties die via de middelen van het Verkeersveiligheidsfonds werden gefinancierd, evenals acties die door de zones met hun reguliere middelen bekostigd werden. Er werd daarbij evenwel geen opsplitsing gemaakt tussen al dan niet gerichte acties.