Maandelijks slechts 6 aanvragen voor fiscale bemiddeling


Dat staat in het antwoord van uittredend minister van Financiën Didier Reynders op een parlementaire vraag van Sabien.

"Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad vooraleer de Nederlandstalige en Franstalige leden van het College van de Fiscale Bemiddelingsdienst werden aangesteld. Dat gebeurde officieel op 1 februari 2010, ruim twee jaar na de oprichting van de dienst! De medewerkers, die aan de opstarting van deze nieuwe dienst moeten meewerken, gingen pas een paar weken geleden, op 1 juni 2010, aan de slag", onthoudt Sabien uit het antwoord van Reynders. 

"De aanvragen tot bemiddeling worden in eerste instantie behandeld door het personeel van het Contactcenter, dat binnen de vijf werkdagen vanaf de ontvangst van de aanvraag een ontvangstmelding verstuurt. Daarnaast werden tijdelijk vier ambtenaren - twee Franstalige en twee Nederlandstalige - van de Administratie van Fiscale Zaken aangesteld om over de ontvankelijkheid van de aanvraag te oordelen en de aanvragers op de hoogte te brengen van de beslissing om de aanvraag al dan niet te behandelen. Tot nog toe worden de aanvragen bijgevolg niet ten gronde behandeld, met uitzondering evenwel van de aanvragen inzake de invordering van de belasting die worden behandeld door de Contactcel Invordering en waarvan het aantal momenteel op ongeveer 700 aanvragen per jaar wordt geschat", aldus nog Reynders in zijn antwoord.