Noodcentrales krijgen elk jaar half miljoen 'spookoproepen'


Niet alleen het aantal noodoproepen naar de nummers 100 en 112 stijgt jaarlijks, ook het aantal foute oproepen naar die centrales. In 2009 waren er ongeveer 2,25 miljoen oproepen. Zo'n 25 procent daarvan was een zogenaamde spookoproep.

Hulpverleners in het hele land klagen daarover. "Een heel kleine groep doet het opzettelijk", zegt luitenant Hugo Simons van de Limburgse 100-centrale in Hasselt. "Pesters! Mensen die ons opzettelijk op het verkeerde been willen zetten door ons uit te sturen naar branden of ongevallen die er niet zijn. Of mensen die loze bommeldingen doen om een of ander gebouw te laten ontruimen. Als dié mensen betrapt worden, dan wacht hen een hoge boete." Maar een veel grotere groep belt eigenlijk 'per ongeluk'. "Ze vergeten voorafgaand een 0 te draaien om een buitenlijn te krijgen vanuit een bedrijf, vormen dan een telefoonnummer dat bijvoorbeeld begint met 011/21 enzoverder en komen dan bij de 112 uit. Ik kan u niet zeggen hoe vaak we dat elke dag aan de hand hebben. En dan zijn er ook de zogenaamde 'broekzakbellers' die met hun gsm in hun zak per ongeluk naar ons bellen."

Belkrediet op

Maar dé grote groep van spookoproepen komt van de bellers die het woord 'hulp' nogal ruim interpreteren. "Die bellen om het nummer van een fietsenmaker", zegt Simons. "Ze bellen en faxen met hun bestellingen voor de frituur. Of omdat ze verkeerd gereden zijn en de weg niet meer vinden. Voor sommigen zijn we ook het énige contact nog mogelijk, hé. U moet weten dat u met uw gsm, zelfs zonder belwaarde, nog steeds naar de 100 kan bellen. Voor noodgevallen, natuurlijk! Niet om te vragen of wij de gasmaatschappij of de dierenarts kunnen bellen omdat uw belkrediet op is! Maar dat maken we dus dagelijks mee. Of we dat dan doen, bellen naar de dierenarts? Soms wel, ja. Om er vanaf te zijn. Om erger te vermijden. Als we niet helpen, bellen ze een paar minuten later toch terug."

Gratis werkkrachten

Waarmee Simons een pijnlijk punt blootlegt. "Burgers gebruiken al te vaak agenten, hulpverleners en noodcentrales als gratis werkkrachten", zegt Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld), die nu de cijfers kreeg van minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom. "Mensen bellen omdat ze hun caravanvenster niet dichtkrijgen of hun verwarming niet aan de praat krijgen, gaf een korpschef onlangs als voorbeeld." De sociale sector schiet volgens de politica te kort. "Alsof er na 17 uur en in de weekends geen sociale problemen zijn. Terwijl dan pas vaak de problemen beginnen. Maar dán is niemand meer bereikbaar en bellen de mensen naar de 100."

Turtelboom erkent het probleem en zegt dat haar diensten op dit moment onderzoeken of in bepaalde gevallen geen gerechtelijke vervolging mogelijk is. "Als één oproep op de vier een spookoproep is, dan is dat erg veel", zegt ze. "Dit vertraagt de werking en mensen die daadwerkelijk hulp zoeken komen in de problemen. We zoeken uit wat we hieraan kunnen doen. De groep die met opzet hulpdiensten op het verkeerde been zet, die kunnen we natuurlijk de rekening presenteren. De andere groep moet minstens extra gesensibiliseerd worden."

Turtelboom wil misbruikers laten vervolgen

Naast de pesters heb je een groep die het woord 'hulp' ruim interpreteert. Die bellen met een bestelling voor de frituur of omdat ze de weg kwijt zijn

Bron, Het Laatste Nieuws, 13 april 2011, Kurt Wertelaers

 

Aantal noodoproepen zit in de lift

Het aantal oproepen naar de noodnummers 100 en 112 zit in stijgende lijn. In 2009 kwamen er 2,25 miljoen oproepen binnen, een beetje meer dan de 2,24 miljoen van 2008 en fors meer dan de 2,15 miljoen van 2007, zo blijkt uit gegevens van Open Vld-kamerlid Sabien Lahaye-Battheu. Over de reden van de stijging kan minister van Binnenlandse Zaken Annemie Turtelboom (Open Vld) weinig duidelijkheid verschaffen. Ze wijst er wel op dat een vierde van de oproepen «spookoproepen» zijn, waarbij het noodnummer per ongeluk of als grap gevormd wordt. Dat kan tot een tijdelijke blokkering van het oproepnummer leiden of tot gerechtelijke vervolging.

Bron: Metro, 13 april 2011.