Registratiekantoor Poperinge verhuist (nog) niet


De herstructurering van de diensten van de Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (Kadaster, Hypotheken, Registratie en Domeinen) is opgenomen in het project OPERA, dat het Coperfinplan moet implementeren. Het aantal gebouwen van de FOD Financiën moet worden verminderd van oorspronkelijk 600 naar uiteindelijk 225. Gebouwen die zich niet in grote centra bevinden zullen eerst worden verlaten. De verhuis van een kantoor wordt geval per geval onderzocht. Er wordt rekening gehouden met de logistieke mogelijkheden, en er is een te volgen procedure waarin ook een vakbondsoverleg is voorzien.

Sabien licht toe: "Het project OPERA voorziet wel degelijk in de verhuis van het kadaster en het registratiekantoor Poperinge naar de site in Ieper. Een definitieve beslissing is er echter nog niet. Na het verlies van o.a. ons ziekenhuis en verschillende postkantoren in onze deelgemeenten, ziet het er naar uit dat er opnieuw zal worden geraakt aan de dienstverlening naar de Poperingse burger toe, ook al wordt er door minister Reynders beloofd dat er wel een 'uniek loket met fysiek onthaal' komt."

De minister beloofde om het kamerlid te informeren zodra duidelijk is hoe het West-Vlaams 'Registratie-landschap' er in de toekomst zal uitzien.

Het gebouw waar de FOD Financiën in de Hondstraat gehuisvest is, is eigendom van de Regie der Gebouwen. Het gelijkvloers van het gebouw heeft als eigenaar Bpost. De FOD Financiën is huurder van de verdiepingen. Naast de Administratie van de Patrimoniumdocumentatie kan de Poperingenaar er nu ook terecht voor de Directe Belastingen en Douane en Accijnzen. Of deze diensten mee zullen verhuizen, is nog niet duidelijk.

Sabien, ook fractieleider van Open Vld in de gemeenteraad van Poperinge, zal aan de gemeenteraad voorstellen om een motie tot behoud van de diensten van de FOD Financiën in Poperinge te richten aan de bevoegde minister.