Tussenkomsten van Open Vld in de gemeenteraad van 29 december 2011


Het laatste budget van de lopende legislatuur stond gisteravond ter goedkeuring op de agenda van de gemeenteraad. Raadslid Eric Butaye (Open Vld) wees het bestuur erop dat 48% van het stedelijk budget personeelskosten betreft. Net zoals bij het ocmw, waar zelfs 64% van de totale uitgaven naar de uitbetaling van personeel gaat. Deze percentages zijn enorm. De opvolging van dit probleem wordt een grote uitdaging.

Inhaalbeweging

In zijn conclusie gaf Eric Butaye aan dat deze legislatuur zal afsluiten met de noodzakelijke thesaurie van om en bij de 2,5 miljoen euro, maar met een leningslast die een stuk hoger zal zijn dan in het begin van de legislatuur. De autofinancieringsmarge slinkt bovendien naar amper 8.000 euro in 2013. "Wel nog positief, maar geen overschot. De vrije marge wordt zowat onbestaande. De volgende bestuursploeg krijgt weinig ruimte om nieuwe projecten te starten. Eerst zal een inhaalbeweging op het vlak van sparen nodig zijn."

In de pers konden we al lezen dat het stadsbestuur een wedstrijd wil uitschrijven om het Sint-Michielscomplex te restaureren en het een nieuwe functie te geven. Volgens Sabien kiest het bestuur niet voor de goedkoopste en snelste weg in dit dossier dat toch dringend om een oplossing vraagt. "Waarom wordt niet eerst een eenvoudige poging tot tekoopstelling gedaan? Indien er zich geen koper aanbiedt, kan het alternatief van een wedstrijd nog altijd," aldus Lahaye-Battheu.

Verder op de agenda stond de organisatie van een sneeuwtelefoon voor zorgbehoevenden, en de toekenning van een mantelzorgpremie. Daarover kon u al uitgebreid lezen in de stadskrant. Dat het niet echt kies is om al te communiceren als de punten nog niet eens zijn goedgekeurd, dat moest het bestuur toegeven. Raadslid Marie-Claire Tylleman (Open Vld) uitte haar spijt over de omslachtige procedure die het stadsbestuur in het leven roept om beroep te kunnen doen op de sneeuwtelefoon, weliswaar een mooi initiatief. Sensibilisering van de burgers, burgerzin en de hulp vanuit de bewonersplatforms, straatcomités en buurthuizen kan er volgens haar voor zorgen dat ook de stoep van een zorgbehoevende sneeuw- en ijsvrij wordt gemaakt.

Belasting verhogen voor volgende bestuursperiode

In 2008 werd de nieuwe belasting op niet-bebouwde gronden en percelen ingevoerd. Het stadsbestuur wijzigt nu het reglement (lees: verdubbelt de belasting) omdat de financiële impact ervan te beperkt is, en doet dit voor de aanslagjaren 2013, 2014, 2015, 2016 en 2017. Volgens Sabien is het ongehoord dat de huidige bestuurploeg een belasting verhoogt die betrekking heeft op een volgende bestuursperiode. Bovendien worden met deze heffing heel wat eigenaars (op vandaag een 50-tal voor een totaal bedrag van 25.000 euro) getroffen, die geenszins grond laten liggen vanuit speculatief oogpunt. Denk maar aan de eigenaars van tuinen, die een harmonisch geheel uitmaken met, en volledig in functie staan van een aanpalend perceel waarop de woning staat. Het is aan het bestuur om eigenaars van onbebouwde percelen te stimuleren, eerder dan te sanctioneren.

De huurovereenkomst voor het gebouw en terrein waar IBO Hopsakee gehuisvest is, wordt vervangen door een overeenkomst bezetting ter bede aan dezelfde prijs. Het behoud van de locatie in het centrum van de stad, voor een initiatief dat voor vele ouders en kinderen cruciaal is, is prioritair voor Open Vld. Een bezetting ter bede biedt minder zekerheid dan een huurovereenkomst. Met toegevingen inzake het uitvoeren van dringende herstellingen op kosten van de stad, moest het mogelijk geweest zijn om de huurovereenkomst te verlengen.