Station Brugge best toegankelijk in onze regio


Zelfs mensen die elke dag het station van Brugge binnenlopen, hebben er waarschijnlijk nog nooit op gelet, maar het stationsgebouw is door allerhande ingrepen tot in de puntjes aangepast aan personen met een handicap. Samen met Blankenberge, Torhout en Knokke is het ook het enige station in onze provincie dat volledig toegankelijk is voor mensen die niet goed te been zijn.

Praatpaal

'Voor Brugge moet ik echt al goed nadenken om nog een mankement te vinden', zegt Gracienne Faut, die in een elektrische rolstoel zit en al jaren de trein neemt tussen Oostende en Brugge. Faut is toegankelijkheidsmedewerker bij Westkans, het West-Vlaamse Bureau voor Gelijke Kansen en Toegankelijkheid.

Ze toont een zilvergrijze paal die naast de loketten staat. 'Een praatpaal met een knop op rolstoelhoogte waar je kunt bellen om iemand van het personeel te contacteren', zegt ze. 'Sommige loketten zijn ook uitgerust met een speciale luidspreker, waardoor mensen met een hoorapparaat perfect kunnen horen wat de loketbediende zegt. Doorheen het station loopt ook een pad in reliëftegels dat slechtzienden kunnen volgen om tot aan de perrons te geraken. En de drankenautomaten zijn hier bijvoorbeeld in de muur ingebouwd. Dat lijkt banaal, maar voor slechtzienden die de muur volgen om door het station te komen, is dat weer een obstakel minder.'

Aan elk perron is een lift. 'Dat is de belangrijkste ingreep: vroeger moesten rolstoelgebruikers nog door het NMBS-personeel over de sporen worden gedragen om tot aan het juiste perron te komen', zegt Gracienne. 'In de lift hoor je een stem die zegt op welk perron je aankomt, en ook daar liggen reliëftegels voor slechtzienden. Aan elk perron ligt een ijzeren helling om rolstoelgebruikers op de trein te helpen.'

Kleine aanpassingen

Het station van Brugge, dat een paar jaar terug volledig werd vernieuwd, spant daarmee de kroon in West-Vlaanderen. Faut: 'Ik kan nu een kwartier voor de trein vertrekt naar het station komen. Vroeger moest je op minstens een half uur rekenen.'

Kamerlid Sabine-Lahaye Batteu (Open VLD) vroeg de cijfers over de toegankelijk van onze stations op aan minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS). 'Hij meldt dat de NMBS tegen eind dit jaar 52 stations in heel ons land toegankelijk wil maken voor mensen met een beperkte mobiliteit', zegt ze. 'Nu zijn dat er nog maar 24. Volgens de minister is die doelstelling haalbaar. En tegen 2028 zouden alle stationsgebouwen toegankelijk moeten zijn.'

Bron: Het Nieuwsblad/De Standaard, 27 januari 2012.

 

Vier stations toegankelijk voor mindervaliden

Vandaag zijn slechts vier West-Vlaamse stationsgebouwen volledig toegankelijk voor personen met een beperkte mobiliteit. Dat blijkt uit een antwoord van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette op een vraag van kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld). Het gaat om de stations van Brugge, Blankenberge, Knokke en Torhout.

Over het hele land zijn 24 stationsgebouwen volledig toegankelijk. "Dat toont aan dat er nog bijzonder veel werk aan de winkel is", zegt Lahaye-Battheu. "De NMBS-Holding verbindt zich ertoe om de stationsgebouwen tegen eind 2012 toegankelijker te maken. Dat zouden er in eerste instantie 52 zijn, wat neerkomt op 60 procent van de opstappende reizigers. Die doelstelling is volgens de minister haalbaar. Tegen 2028 moeten alle stationsgebouwen toegankelijk zijn voor personen met een beperkte mobiliteit", somt Lahaye-Battheu op.

Vrij van obstakels

Onder toegankelijkheid van een stationsgebouw wordt bedoeld dat er minstens één toegang is tot de lokettenhal die vrij is van obstakels vanaf de openbare weg, dat de toegang vanaf de stationshal naar de perrons obstakelvrij is, dat er tactiele tegels (rubberen of met noppen) liggen en dat er ook sanitair en parking is voor personen met een handicap.

Bron: Het Laatste Nieuws, 27 januari 2012.