Poperinge vreest voor toekomst treinstation


Overweg in Poperinge wordt afgeschaft voor meer veiligheid

Volgens de vakbonden zou Infrabel vier personeelsleden die het station van Poperinge openhouden, overplaatsen. Dat heeft fractieleider van Open VLD Sabien Lahaye-Battheu vernomen tijdens een vergadering met de vakbond. Open VLD vreest de sluiting van het station. 'Op een weekdag heeft het station van Poperinge ongeveer 530opstappende reizigers, wat toch niet min is. Op zaterdag zijn er iets meer dan 200 en op zondag 488', zegt Lahaye-Battheu.

Ook burgemeester Christof Dejaegher (CD&V) is bezorgd.

'We roepen de NMBS, Infrabel en de bevoegde ministers op om dringend werk te maken van een oplossing voor het openhouden van het station. Ook willen we dat het als een volwaardig eindstation behouden blijft en dat het ook als rangeerstation blijft bestaan. We willen dat dat verankerd wordt in de volgende beheersovereenkomst.'

Volgens Frédéric Petit, woordvoerder van Infrabel, wordt het Poperingse station nochtans niet gesloten: 'Wel willen we op termijn de overweg in Poperinge afschaffen uit veiligheidsoverwegingen. Dat is vermoedelijk de oorzaak van enige verwarring.'

In ieder geval zit de schrik er diep in bij het stadsbestuur dat Poperinge over steeds minder openbare diensten beschikt. 'Poperinge verloor in 2007 al zijn ziekenhuis. Tot vandaag betreurt de Poperingenaar het verlies van die belangrijke dienstverlening, die ook instond voor heel wat tewerkstelling in de stad', zegt Sabien Lahaye-Battheu.

Bron: De Standaard, 1 februari 2012, Piet Lesage 

 

Stationsloketten bedreigd

Gemeenteraad protesteert tegen afkalving dienstverlening

Waarschijnlijk sluiten de loketten van het station van Poperinge binnenkort. Infrabel wil de vier nog aanwezige spoorbeambten elders inzetten. Omdat ook nog eens de dienst Kadaster en Registratie uit de stad wegtrekt, richt de gemeenteraad een dubbele motie aan de hogere overheid waarin ze zich verzet tegen het verder afkalven van de dienstverlening in Poperinge.

Infrabel denkt eraan om vanaf 1 maart de vier beambten van het station van Poperinge weg te halen. Infrabel wil de beambten, die zowel de loketten bemannen als toezicht houden, overplaatsen naar drukkere stations waar er een personeelstekort is, zoals Kortrijk en Roeselare. Tickets zouden dus voortaan uit een automaat moeten komen. Recent lekte ook uit dat de federale overheidsdienst Financiën de diensten Kadaster en Registratie in Poperinge sluit en ze naar Ieper overbrengt. Eerder ging ook al het Mariaziekenhuis op in het Ieperse Jan Ypermanziekenhuis, sloot bpost alle kantoren in de Poperingse deelgemeenten en verdween de bietenstelplaats. Tijd dus volgens fractieleidster Sabien Lahaye-Battheu van oppositiepartij Open Vld om dit ter sprake te brengen op de gemeenteraadszitting. Zij wil de overheden duidelijk maken dat het afkalven van de dienstverlening moet stoppen, vooraleer het station helemaal dicht moet en ook de dienst belastingen verdwijnt.

500 reizigers per dag

Marc Stals van de spoorvakbond ACOD verzet zich ook tegen de overplaatsing van de loketbedienden. "In principe moeten die kunnen bijven, want met meer dan 500 reizigers per dag scoort het station echt goed. Wij doen er via syndicale weg alles aan om die mensen, die er al meer dan 20 jaar werken, toch in Poperinge te houden. Van de politiek verwachten we ook het nodige lobbywerk." Het antwoord van de meerderheid op de motie van Lahaye-Battheu was nogal verrassend. Volgens CD&V-fractieleider Ben Desmyter was de motie inhoudelijk te licht. Burgemeester Dejaegher benadrukte de idee te steunen, maar ook dat iedereen zijn rol moet spelen in deze zaak. "Als iemand de federale regering kan overtuigen van het feit dat Poperinge recht heeft op een volwaardig station, bent u het wel, mevrouw Lahaye-Battheu, als voorzitter van de Commissie Infrastructuur in de Kamer." Lahaye-Battheu antwoordde dat ze de kwestie daar al meermaals heeft aangekaart, maar dat er ook nood is aan een eendrachtig signaal van de gemeenteraad.

Nieuwe overeenkomst

En als het niet lukt, is dan meteen ook het voortbestaan van het station bedreigd? Burgemeester Dejaegher hoopt en denkt van niet. "In de huidige beheersovereenkomst zijn wij veilig, maar er komt een nieuwe aan. In principe moeten we dan opnieuw zekerheid krijgen, gezien de goeie cijfers die het station haalt en onze jarenlange inzet voor het behoud ervan. Maar we moeten waakzaam blijven en de overheid en NMBS blijven aanspreken. Dat is een taak voor onze verkozenen op alle fronten", besluit de burgemeester.

Bron: Het Laatste Nieuws, 1 februari 2012, Dieter Dujardin