Hoorzittingen in de Kamer over dodelijke verkeersongevallen


Uit de cijfers blijkt dat voor het eerst in vier jaar tijd het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op onze wegen weer aan het stijgen is. In 2011 vielen er 770 dodelijke slachtoffers. Dat is een stijging van 3,8 procent tegenover het jaar voordien, toen er 742 slachtoffers te betreuren vielen. Vooral Wallonië kende een opmerkelijke stijging: plus 8,8 procent. In Vlaanderen stierven er 1,1 procent meer mensen. De Europese doelstelling om het aantal verkeersdoden in de EU tegen 2020 met de helft te doen afnemen in vergelijking met 2010, ligt dus nog erg veraf.

"Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet kondigt aan nog deze maand met een verkeersveiligheidsplan te komen. De voorstelling van dat plan in de Kamercommissie Infrastructuur, Verkeer en Overheidsbedrijven zal in principe plaatsvinden op dinsdag 20 maart aanstaande. Volgens het BIVV zijn er bij dodelijke verkeersongevallen drie terugkerende fenomenen: onaangepast rijgedrag, rijden onder invloed van alcohol en de gordel niet dragen. Het is dan ook noodzakelijk dat alvast hiervoor voldoende aandacht zal zijn in het nieuwe plan", zegt Sabien, die nog een stap verder wil gaan.

"Vorige maand al stelde ik voor om over dit thema hoorzittingen te organiseren. De commissie verklaarde zich hiermee akkoord. Samenwerking met de Kamercommissie Justitie is hierbij aangewezen. Want naast de noodzakelijke controles en campagnes moet ook worden bekeken hoe de gerechtelijke afhandeling van dodelijke verkeersongevallen kan worden verbeterd. We moeten bijvoorbeeld een duidelijk signaal geven dat wie rijdt onder invloed van alcohol en een dodelijk verkeersongeval veroorzaakt, zich onaanvaardbaar gedraagt en bijgevolg ook passend moet worden gestraft voor zijn of haar moorddadige actie."