Sabien test het signalisatiesysteem European Train control System uit.


ETCS laat toe om permanent de rit van een trein te controleren en automatisch te remmen wanneer een trein een rood sein voorbij rijdt én wanneer een trein eender waar op een spoorlijn uitgerust met ETCS zich niet aan de maximum toegelaten snelheid houdt.

Dit geschiedt via een permanente communicatie tussen de bakens in de sporen en de stuurpost in de trein. Voortaan kunnen ook reizigerstreinen die zijn uitgerust met dit Europese systeem rijden op deze lijn.

"De indienstneming van ETCS op deze pilootlijn past in de strategie van Infrabel en NMBS om de veiligheid op het Belgisch spoornet permanent en progressief te verhogen", zegt Marc Descheemaecker, ceo van de NMBS. Eind 2022 wil Infrabel ETCS geïnstalleerd hebben op het volledige netwerk en eind 2023 zouden alle treinen door de NMBS uitgerust zijn met dit Europese signalisatiesysteem.

Spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel en de NMBS investeren tegen 2023 zo'n 3,7 miljard euro in nieuwe veiligheidssystemen.

 Sabien test het signalisatiesysteem European Train control System uit.