Drie keer meer boetes in drie jaar tijd voor treinreizigers in eerste klasse zonder ticket


Ook in stijgende lijn is het aantal reizigers dat een boete kreeg, omdat zij met een reisbiljet tweede klasse in eerste klasse zaten: 533 in 2008 (12.925 euro), 454 in 2009 (8.045 euro), 526 in 2010 (11.880 euro) en 752 in 2011 (14.578 euro).

Klachten van treinreizigers in eerste klasse vertienvoudigd

Daarnaast is het aantal klachten van treinreizigers met een biljet eerste klasse, die geen plaats vonden in het voorziene rijtuig, in twee jaar tijd vertienvoudigd: van 34 in 2009 over 199 in 2010 tot 325 in 2011.

Een reiziger mag met een biljet tweede klasse slechts in eerste klasse plaatsnemen indien hij, als toeslag, het verschil tussen de normale prijs van de biljetten van beide klassen heeft betaald.

"Een reiziger in overtreding moet onmiddellijk aan de treinbegeleider de normale prijs van de klasverhoging betalen én een forfaitair bedrag van 12,50 euro. Wanneer hij niet onmiddellijk betaalt in de trein, stijgt dat bedrag tot 30 euro voor een minderjarige en tot 60 euro voor een meerderjarige. In 2010 bijvoorbeeld werden er 526 onregelmatigheden vastgesteld van reizigers, die met een biljet tweede klasse plaats namen in eerste klasse", leert Lahaye-Battheu nog uit het antwoord.

Indien alle zit- en staanplaatsen in tweede klasse bezet zijn en er nog plaatsen beschikbaar zijn in eerste klasse, mag de treinbegeleider op eigen initiatief één of meer rijtuigen eerste klasse "deklasseren". Maar de reizigers met een biljet eerste klasse hebben steeds voorrang bij het innemen van een zitplaats.

Minister Magnette geeft in zijn antwoord ook nog mee dat ongeveer 4% van alle treinreizgers in eerste klasse reist. Een biljet eerste klasse kost 54% meer dan een biljet tweede klasse.