"Vereenvoudiging verkeersreglement: stop communautaire pingpong"


De strijd kende een kookpunt in het najaar van 2011. Minister Crevits kelderde toen het verkeersplan van Etienne Schouppe (ook CD&V), de voorganger van Wathelet, dat het resultaat was van drie jaar lang overleg tussen 27 partners. De Vlaamse regering gaf immers een negatief advies over de nieuwe wegcode, dat weliswaar niet bindend is.

Volgens Crevits waren er bevoegdheidsovertredingen, bijvoorbeeld inzake het parkeerbeleid. Ook was het prijskaartje voor het vervangen van verkeersborden en voor nieuwe exemplaren (bijvoorbeeld om het gebruik van lichten in tunnels te verplichten) te hoog.

Getalm op Vlaams niveau, gebrek aan moed op federaal niveau

We zijn ondertussen ruim een jaar verder en staan nog geen stap verder. Sabien, voorzitter van de Kamercommissie Infrastructuur, Verkeer en Overheidsbedrijven, stelde hierover een parlementaire vraag aan staatssecretaris Wathelet.

Hij erkende dat sindsdien met de gewesten alleen de afspraak werd gemaakt, in mei vorig jaar, om eerst een oplossing te vinden voor de bevoegdheidsconflicten. "Ondanks herinneringen hebben wij van het Vlaams Gewest nog geen oplijsting gekregen van de artikels die volgens hen tot hun bevoegdheid behoren. Ondertussen is er ook een institutioneel akkoord bereikt dat bepaalde bevoegdheden inzake verkeersveiligheid heeft geregionaliseerd. Ook daarvoor zullen artikels moeten worden aangeduid die in aanmerking komen voor regionalisering (bijvoorbeeld de snelheidsbeperkingen)", aldus Wathelet.

Sabien betreurt het getalm op het Vlaamse niveau. Haar collega, Marino Keulen, zal hierover minister Crevits interpelleren in de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement. Zelf komt ze vanmiddag terug op de kwestie tijdens de bespreking van Wathelets beleidsnota voor 2013.

"De staatssecretaris moet zich immers niet wegsteken achter de regionalisering van bepaalde onderdelen van het verkeersreglement. Het Vlinderakkoord bepaalt duidelijk dat, indien een gewest een negatief advies geeft over de federale voorstellen inzake het verkeersreglement, er een overleg tussen de federale staat en de gewesten worden wordt georganiseerd via de interministeriële conferentie. Bij gebrek aan een akkoord, neemt de federale regering de uiteindelijke beslissing. Hij moet dan ook de moed hebben om nu al actie te ondernemen", aldus Sabien.

"De bestaande wegcode is meer dan 35 jaar oud en werd al meer dan 65 keer gewijzigd. Het is duidelijk dat ons verkeersreglement aan een algemene herziening toe is. De Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid haalde in 2007 al de noodzaak aan van logische, meer transparante en eenvoudige verkeersregels. Het is dan ook dringend tijd om resultaten te boeken!"