Fyra: gezamenlijke hoorzitting met Nederlandse parlement over aanslepende problemen


"Ik had vandaag contact met de Nederlandse commissie Infrastructuur, die het voorstel genegen is. Het is de bedoeling om het voorstel op korte termijn, binnen de 10 dagen te concretiseren. Niet alleen de NMBS, de NS en haar dochter NS Hispeed, die instaat voor het technische beheer van de hele Fyra-vloot, zouden tekst en uitleg moeten komen geven over de technische problemen waarmee de hogesnelheidstrein kampt en oplossingen moeten bieden. Ook gebruikersorganisaties zouden het woord moeten kunnen nemen", zegt Sabien, die morgen de definitieve toezegging verwacht van de Nederlandse commissie Infrastractuur, die trouwens maandelijks voortgangsbrieven ontvangt van hun bevoegde staatssecretaris, Wilma Mansveld, over de problematiek.

Verantwoordelijkheid bij spoorwegmaatschappijen

Sabien benadrukt dat de spoorwegmaatschappijen dringend hun verantwoordelijkheid moeten nemen en dat het niet aan politici is om allerlei voorstellen te lanceren. Ze verzet zich daarmee tegen het voorstel, dat CD&V-kamerlid Jef Van den Bergh vandaag lanceerde, om de Fyra uit roulatie te nemen tot de betrouwbaarheid kan worden gegarandeerd.

Sabien stelt tot slot dat de liberalisering van het internationaal reizigersvervoer, sedert 2010, meer concurrentie en meer keuzevrijheid voor de reizigers moest opleveren. "Dat is ook zo, maar de aangeboden mogelijkheden moeten natuurlijk optimaal worden georganiseerd. Ik steun daarom ook het idee om naast de Fyra een rechtstreekse verbinding tussen Brussel en Den Haag te organiseren met meerdere tussenstops."