Belgiƫ en Nederland zitten maandag samen over probleemtrein


De NMBS legt deze week al een extra pendeltrein in tussen Essen en Roosendaal en zet vanaf volgende week een rechtstreekse verbinding Antwerpen-Roosendaal in die zeven dagen op zeven zal rijden.

Bron: Het Laatste Nieuws, 23 januari 2013.

 

Volgende maandag Fyra-hoorzitting

Maandag 28 januari houden de Kamercommissie Infrastructuur en haar Nederlandse evenknie een hoorzitting in het federale parlement over de problemen met de fel geplaagde Fyra. "Het is de bedoeling een allesomvattend overzicht te krijgen van de problemen waar de gloednieuwe hogesnelheidslijn mee kampt", zegt commissievoorzitter Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld). Ze wil dat er onder andere over een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Brussel wordt nagedacht, als vervanging voor de Fyra.

Bron: Gazet van Antwerpen, 23 januari 2013.

 

'Problemen bijna voorbij'

De Italiaanse producent van de Fyra-treinen, AnsaldoBreda, erkent dat de treinen een probleem hebben met sneeuw en ijs. Maar Guiseppe Marino, de tweede man van de Italiaanse fabriek, zegt in een interview met de Nederlandse omroep NOS dat alle problemen over een paar dagen zouden opgelost moeten zijn. "Er zijn geen mechanische of elektrische problemen geconstateerd. We zijn al weken bezig met onderzoek, en we denken dat we binnen enkele dagen de oplossing kunnen bieden." Volgens Marino zijn er al veel vergaderingen geweest over de ellende met de Fyra en zijn de onderzoeksgegevens bekeken door de beste technici van het bedrijf in Napels. "De problemen worden veroorzaakt door ophopingen van sneeuw aan de buitenkant van de trein. Technisch gezien zijn dat geen grote problemen", aldus de topman. Volgende maandag houden de Kamercommissie Infrastructuur en haar Nederlandse evenknie een hoorzitting in het federale parlement over de Fyra-narigheid. "We willen een allesomvattend overzicht krijgen van de problemen waarmee de gloednieuwe hogesnelheidslijn tussen Brussel en Amsterdam kampt en voorstellen voor oplossingen aanhoren", zegt commissievoorzitster Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld). "Niet alleen de NMBS, de NS en dochter NS Hispeed zullen tekst en uitleg geven, maar ook de spoorbeheerders, gezien zij moeten nagaan of er bijkomende rijpaden tussen België en Nederland kunnen worden vrijgemaakt", aldus Lahaye.

Bron: De Morgen, 23 januari 2013.