Bestelling van nieuwe Fyra's geschrapt


Een legertje monteurs van de Italiaanse Fyra-fabrikant AnsaldoBreda vertrok gisterochtend spoorslags naar Nederland om de problemen met de sneltrein te onderzoeken. Ze zullen er testritten uitvoeren met camera's aan de onderkant van de trein, om te achterhalen wat de schade aan drie treinen heeft veroorzaakt, zo meldde de fabrikant. Vanuit Italië krijgen ze de steun van nog eens tien specialisten. 'In de nauwste samenwerking met de technici van de Nederlandse Spoorwegen', klinkt het.

Bestellingen geannuleerd

Maar het rondje paniekvoetbal van de fabrikant, nadat een Fyra onderweg stukken verloor, was tevergeefs: nog dezelfde dag werd het bedrijf buitenspel gezet door de Nederlandse Spoorwegen. 'NS heeft besloten de fabrikant van de Fyra, AnsaldoBreda, aansprakelijk te stellen voor de problemen met de hogesnelheidstrein', meldt het bedrijf. Dat houdt in dat de spoorwegen proberen om de schade te verhalen op de producent. Want niet alleen verdienen de spoorwegmaatschappijen niets als de treinen niet rijden, ook de gedupeerde reizigers willen hun geld terug.

Bovendien annuleert de NS de bestelling van de nog niet geleverde Fyra's. 'De afgelopen dagen bleek dat de Fyra onvoldoende bestand is tegen winterse omstandigheden op het spoor. Ook kent de Fyra diverse problemen sinds de start van de nieuwe dienstregeling. NS heeft het afnameprogramma van nieuwe Fyra-treinen per direct stopgezet, tot de problemen met de Fyra-treinen door de fabrikant zijn opgelost. Op dit moment zijn negen van de zestien bestelde Fyra-treinen afgeleverd.'

Spoedberaad bij NMBS

Met die beslissing heeft de NS de Belgische collega's van de NMBS in snelheid gepakt. Ook de NMBS onderzocht al of het nog mogelijk is om de bestelling van de drie Fyra's te annuleren(zie onze krant van gisteren) . NMBS-CEO Marc Descheemaecker kon gisteren maar zeer kort reageren omdat hij volop in gesprek zat met zijn juristen. 'We beleggen maandag een extra raad van bestuur', zegt Descheemaecker.

Die raad van bestuur zal bepalend zijn voor het lot van de Fyra. 'De NMBS moet haar bestelling opschorten', zegt de voorzitter van de Kamercommissie Infrastructuur, Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD). 'Een dergelijke drastische beslissing kan inderdaad geld kosten, maar de veiligheid primeert.'

Alternatieven zoeken

Behalve de raad van bestuur bij de NMBS staat morgen ook een overleg tussen de NMBS en de NS op het programma. 'Het vinden van alternatieve reisopties tussen Nederland en België heeft voor NS nu de hoogste prioriteit', zegt NS-topman Bert Meerstadt.

'De kostprijs van onze beslissing zal misschien in de vele tientallen miljoenen euro's lopen, maar dat vind ik momenteel niet zo belangrijk. We willen dat onze reizigers kunnen rekenen op een betrouwbare en stabiele dienstverlening tussen Brussel en Amsterdam. De opstartproblemen én het ontstane veiligheidsrisico door de veroorzaakte schade door ijsblokken tonen aan dat Fyra-V250 op dit ogenblik niet voldoet aan wat wij met de fabrikant hebben afgesproken.'

Oude Benelux-trein terug?

De politieke wereld houdt de ontwikkelingen rond de Fyra nauwlettend in het oog. CD&V en Groen pleiten er al langer voor om de oude Benelux-trein weer in te voeren, en krijgen daarin steun van de Nederlandse partijen PvdA en VVD.

Ook N-VA roept de NMBS op haar plichten te vervullen. 'Het is de taak van de spoorwegmaatschappij om mensen ook aansluiting te geven op een buitenlands net', zegt Kamerlid Steven Vandeput. 'Er moet een trein komen die Antwerpen met Roosendaal verbindt in een fatsoenlijke tijdsduur en met een fatsoenlijk ritme.'

Bron: Het Nieuwsblad op Zondag, 20 januari 2013.