NMBS ligt al vier jaar in proces met fabrikant Fyra


'Het is al een week geleden dat ze bij AnsaldoBreda zeiden dat het een kwestie van dagen was voordat het probleem is opgelost. We weten allemaal dat het een beetje langer kan duren als de Italianeneen paar dagen zeggen.' Kamerlid Stefaan Van Hecke (Groen) vergeleek de beloftes van de fabrikant van de Fyra gisteren metcommedia dell'arte , maar bij de NMBS vinden ze de situatie al lang niet meer komisch.

NMBS-baas Marc Descheemaecker vertelde gisteren in de Senaat dat de spoorwegmaatschappij al in 2009 een proces aanspande tegen fabrikant AnsaldoBreda 'omdat we merkten dat we niet ernstig werden genomen'. Dat leidde tot 'een begin van meegaandheid', maar vorige week was ook die ver te zoeken: terwijl een directeur van AnsaldoBreda de door Stefaan Van Hecke zo bespotte belofte uitsprak, verstuurde een andere directeur van het bedrijf een brief naar de Nederlandse Spoorwegen (NS) met de melding dat 'op dit moment niemand exact de oorzaak van het probleem kent'.

Imago

'De geloofwaardigheid van het bedrijf heeft een serieuze knauw gekregen', zegt Descheemaecker.

En met de fabrikant krijgt ook het imago van de spoorwegmaatschappijen een knauw. Want sinds de prestigieuze Fyra is ingevoerd ten nadele van de Benelux-trein, is het alleen maar moeilijker geworden om vanuit Brussel naar Amsterdam te reizen. Het leidde gisteren tot de gezamenlijke hoorzitting van Belgische en Nederlandse parlementsleden. Meteen een primeur: nooit eerder was er een gezamenlijke zitting over problemen die beide landen aangaan.

Maar hoe groots de zitting ook was aangepakt - de ondervraging van de twee CEO's was in beide landen live op televisie - de resultaten waren voor de parlementsleden teleurstellend. Hoe het kwam dat AnsaldoBreda als enige kandidaat overbleef en daarom de aanbestedingsprocedure won? Waarom de problemen niet eerder aan het licht kwamen? Wie de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt? Welk alternatief er komt voor de reizigers? Bevredigende antwoorden waren er niet. 'Ik had vijftig vragen en heb er geen enkele kunnen schrappen na hun toelichting', zegt Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V).

'Er zijn enkele vragen beantwoord, maar er zijn er ook die nog niet beantwoord zijn', zegt Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD), die het initiatief nam om de zitting bijeen te roepen. Vandaag zal ze, als voorzitster van de Commissie Infrastructuur, ook minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) ondervragen over het dossier.

Bron: Het Nieuwsblad, 29 januari 2013.