Voetgangers en fietsers kunnen 20.000 doodlopende straten gebruiken


Een nieuw bord moet fietsers en voetgangers duidelijk maken dat een doodlopende
straat voor hen wel nog doorloopt. Het initiatief komt er nadat de
Voetgangersbeweging een steekproef hield die aantoonde dat liefst 75 procent van
de ruim 27.000 doodlopende Vlaamse straten toch niet stopt voor fietsers en
voetgangers. Door het bestaande bord dat een doodlopende straat aangeeft, laten
voetgangers die wegen nu nog naast zich liggen.

Bron: Het Nieuwsblad, 2 mei 2013.

 

Nieuw verkeersbord Doodlopende weg, behalve voor zwakke weggebruikers

Er komt een nieuw verkeersbord dat voetgangers en fietsers duidelijk moet maken
dat een doodlopende weg voor hen wél doorlopend is. De Kamercommissie
Infrastructuur heeft het wetsvoorstel daarover van Open Vld Kamerlid
Sabien Lahaye-Battheu goedgekeurd. "Veel
wegbeheerders plaatsen het standaard F45-bord, 'doodlopende weg', aan het begin,
waardoor die dus doodloopt voor alle weggebruikers. Maar uit een steekproef van
de Voetgangersbeweging blijkt dat in Vlaanderen van de 27.104 wegen met F45-bord
bijna 75% doorlopend is. Het gaat dus om meer dan 20.000 wegen, die fietsers en
voetgangers die de weg niet kennen niet gebruiken, hoewel er voor hen een
doorgang is aan het einde van de straat", zegt Lahaye-Battheu.
Nu worden voetgangers en fietsers gestimuleerd om toch gebruik te maken van deze
straten, wat voor de 'zwakke weggebruiker' extra tijdswinst en motivatie kan
opleveren.

Bron: Het Laatste Nieuws, 2 mei 2013.

 

Doorlopende weg voor fietsers en voetgangers 

Een nieuw verkeersbord maakt fietsers en voetgangers duidelijk dat een
doodlopende weg voor hen toch nog een eindje doorloopt.

Uit een enquête van de voetgangersbeweging blijkt dat driekwart van
de doodlopende wegen in Vlaanderen toch doorloopt voor zachte weggebruikers.

'Het gaat dus om meer dan 20.000 wegen die niet gebruikt worden door fietsers
en voetgangers die de weg niet kennen, hoewel er voor hen een doorgang is aan
het einde van de straat', zegt Open VLD-kamerlid Sabien
Lahaye-Battheu, die een wetsvoorstel voor een nieuw bord
indiende.

De kamercommissie Infrastructuur heeft dat voorstel dinsdag goedgekeurd,
zodat er nu een nieuw bord in de wegcode komt.

'Als we het stappen en fietsen als duurzaam vervoermiddel willen bevorderen
als alternatief, moeten we voor tijdswinst zorgen. Voetgangers en fietsers
kunnen die onder meer realiseren door gebruik te maken van die doorlopende
straten', zegt Lahaye-Battheu.

Bron: De Standaard, 2 mei 2013.