NMBS stuurt meer dan één miljoen overtredingen naar gerechtsdeurwaarders, maar zwartrijders betalen "slechts" 5,2 miljoen euro aan boetes


Vorig jaar werden 517.000 overtredingen vastgesteld bij treinreizigers en werden er 119.000 aanmaningen opgestuurd door gerechtsdeurwaarders. Dat zijn 6% meer overtredingen dan in 2011, toen er 486.000 dossiers werden opgesteld. Het gaat vooral over zwartrijden, maar soms ook over ongeldige treinkaarten. De toename is te wijten aan meer controles en meer reizigers.

Overtreders kunnen onmiddellijk betalen (ticketprijs + 12,50 euro). Wanneer ze binnen de 14 dagen of na verwittiging betalen, wordt er 60 euro bovenop de ticketprijs aangerekend. In 2012 werd op die manier 58.000 euro respectievelijk 41.000 euro geïnd. Tot slot betalen sommigen pas na herinnering van deurwaarder (ticketprijs + 200 euro). Dat bracht vorig jaar 26.000 euro in het laatje.

Gerechtsdeurwaarders: meer dan 1 miljoen dossiers - 5,2 miljoen euro boetes 

"Sinds november 2011 wordt elk dossier bij niet-betaling binnen de zes weken aan een gerechtsdeurwaarder bezorgd. Dat is een goede maatregel, want zwartrijden is onaanvaardbaar. Wie vervolgens zijn boete niet betaalt, moet daartoe worden aangespoord met alle mogelijke maatregelen. Dat is een kwestie van rechtvaardigheid", benadrukt Sabien.

"Daarnaast is een bureau van gerechtsdeurwaarders, in opdracht van de NMBS, sinds begin vorig jaar reizigers aan het aanschrijven, die tussen 2005 en 2009 werden betrapt op zwartrijden. Bij het begin van de operatie werd het aantal dossiers over onbetaalde boetes geschat op 500.000, op naam van 200.000 zwartrijders, volgens het spoor voor 75% recidivisten."  

"Volgens minister Labille stond de teller van het aantal onregelmatigheidsbulletins, dat werd overgemaakt aan gerechtsdeurwaarders, eind vorig jaar op meer dan één miljoen! Het gaat dus om overtredingen, die werden begaan tussen 2005 en 2009 of sinds november 2011. Samen met de boetes die de NMBS zelf inde leverde dat vorig jaar 5,2 miljoen euro op. Die opbrengst is eigenlijk gering, want destijds circuleerde een bedrag van 100 miljoen euro als alle gedagvaarde overtreders zouden betalen", stelt Sabien.

Veel reizigers vielen uit de lucht. Ze herinnerden zich niet ooit beboet te zijn geweest tussen 2005 en 2009 of ze beweerden de boete al betaald te hebben. Bovendien waren veel van de overtredingen al verjaard, gezien de verjaringstermijn 5 jaar is. Boetes uit 2005 en 2006 waren daardoor sowieso niet meer geldig, maar de zwartrijders kregen toch nog een brief. De NMBS was zich daarvan bewust, maar hoopte op betaling op vrijwillige basis. Waarschijnlijk werd aan veel van die aanmaningen geen gevolg gegeven. Ook daarom is het goed dat mensen weten dat de inzet van gerechtsdeurwaarders nu systematisch als laatste stok achter de deur wordt gebruikt. Het moet hen minder doen zwartrijden of sneller hun boete doen betalen." 



 



Andere maatregelen om zwartrijden te
bestrijden



 



De NMBS
treft ook nog andere maatregelen om het zwartrijden te bestrijden. Zo wordt het
voor de reizigers steeds eenvoudiger om een ticket aan te kopen vooraleer op de
trein plaats te nemen (uitgebreider net van loketten en automaten, de verkoop
via internet en smartphone,
enz.). Bovendien worden sinds enkele maanden de bestaande automaten vervangen
door performantere modellen. Het aantal automaten zal daarbij sterk uitgebreid
worden. Deze investeringen zouden ervoor moeten zorgen dat op termijn de
verkoop aan boord evolueert naar een secundair verkoopkanaal en zelfs ontraden
wordt.