Sabien organiseert gedachtewisselingen over Fyra-debacle


Sabien opende de debatten: "De recente ontwikkelingen in het Fyra-dossier hebben ons allen met verstomming geslagen. Externe onderzoeksbureaus stelden duizenden gebreken vast aan de Fyra-treinen, waaronder gevaarlijke ontvlambare batterijen, falende remmen, onveilige deuren enzovoort. De beslissing van de NMBS om het contract met de Fyra-producent stop te zetten was dus de enige juiste beslissing."

De commissieleden stelden vragen over de totstandkoming van het contract tussen AnsaldoBreda en de NMBS en Nederlandse Spoorwegen in 2004, alsook over de beslissing van de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit (DVIS) op het Spoor om de Fyra-treinen op ons Belgisch net toe te laten in september vorig jaar.

CEO Descheemaecker liet weten dat hij in februari, nadat de Fyra-problemen zich duidelijk gemanifesteerd hadden, een auditbureau de opdracht gegeven heeft de aanbesteding in de periode 2000-2004 te onderzoeken. De resultaten daarvan maakte hij op 3 juni 2013 over aan het parket, dat nu een onderzoek voert naar mogelijke onregelmatigheden.

Sabien: "We moeten het parket nu haar werk laten doen en de contracten laten onderzoeken. Ondertussen zal het parlement de aflevering van het veiligheidscertificaat door het DVIS verder bekijken. Het is frappant dat die instantie de gebrekkige Fyra-treinen toeliet op ons spoor. Daarom organiseer ik volgende week een nieuwe gedachtewisseling met het DVIS zelf en de bevoegde staatssecretaris, Wathelet."

Daarnaast is het liberale Kamerlid verheugd dat de financiële schade voor ons land en de NMBS beperkt zal blijven. Descheemaecker bevestigde gisteren dat de NMBS een bankgarantie heeft op het voorschot dat ze zal terug eisen van de Fyra-producent.

"Tot slot moeten we kijken hoe we  de reizigers snel een goed en betaalbaar alternatief kunnen aanbieden. Er is immers een grote nood aan een intercity-verbinding tussen Amsterdam en Brussel die halt houdt in centrumsteden."