Cruciale dag voor de Fyra


"Het wordt een geladen zitting." Open Vld-politica Sabien Lahaye-Battheu, voorzitster van de Kamercommissie Infrastructuur, verwacht vuurwerk in het Binnenhof, het hart van politiek Den Haag.

Samen met Jef Van den Bergh (CD&V) en Steven Vandeput (N-VA) is ze uitgenodigd door haar Nederlandse collega's. De zitting staat al maanden op de agenda. Dat komt omdat de Nederlandse regering eigenlijk pas volgende week over de Fyra zou beslissen. Een plan dat volledig de mist inging. Inmiddels vliegen de verwijten heen en weer. Sinds kort leven NMBS, NS en AnsaldoBreda op voet van oorlog. Zo heeft de NMBS een strafklacht ingediend tegen AnsaldoBreda en er lopen ook al burgerlijk procedures. "Vandaag spreekt niemand vrij.

Maar het wordt interessant om te zien hoe de verschillende partijen op elkaar reageren. Voor de eerste keer is AnsaldoBreda van de partij, bij monde van CEO Maurizio Manfellotto", vertelt Lahaye-Battheu. Op de agenda staan twee rondetafelgesprekken, die meer dan drie uur in beslag nemen. Het is vooral uitkijken naar het eerste debat, waarin de protagonisten discussiëren over wat er is gebeurd met de contracten voor de Fyra. Vriend en vijand verwachten dat Monfellotto wat uit de mouw zal schudden. Vast staat dat de Belgische parlementsleden hem zullen confronteren met de onafhankelijke onderzoeksrapporten over de Fyra, herinner u de vernietigende foto's.

Monfellotto zal ook vragen moeten beantwoorden over de opvolging van het bouwproces van de Fyra. Tijdens een tweede debat richten de CEO's van NMBS, NS, Prorail, Infrabel zich op de toekomst. Wat met de treinverbinding tussen België en Nederland? Het einde van de Fyra is volgens reizigersvereniging TreinTramBus een opportuniteit om naast een hogesnelheidstrein ook een tragere, goedkopere trein in te leggen. Een nieuwe Beneluxtrein, zeg maar. "Kunnen NS en NMBS het eens worden over de nieuwe treinverbinding? Dat is de centrale vraag van deze zitting", oordeelt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh. De voorbije weken liet de NMBS verstaan dat ze een combinatie van gewone treinen en hogesnelheidstreinen wel ziet zitten, blijft NS blijft voorlopig vasthouden aan enkel een hst. Logisch vanuit de NS, want die betaalt een dure concessie voor het vervoer over de hogesnelheidslijn. "Als je dit vanuit het standpunt van de reiziger bekijkt, kun je alleen maar hopen dat ze een middenweg vinden", aldus Van den Bergh.

De zitting is om 16 uur live te volgen op de website van de Tweede Kamer: www.tweedekamer.nl

Bron: De Morgen, 18 juni 2013.