Pragmatische controles op gebruik rode diesel door zeilers moet West-Vlaamse toerismesector ten goede komen


Eerder deze week werd aan de alarmbel getrokken. "De Vlaamse jachthavens in het bijzonder en iedereen die leeft van het toerisme in de buurt van die havens in het algemeen, zien een groot deel van hun winst teloor gaan, omdat Britse zeilers met rode diesel ons land mijden. Ze doen dat, omdat ze daarvoor worden beboet door de douane. Het gebruik van rode diesel voor de pleziervaart is sinds enkele jaren immers niet toegestaan in België. Dat geldt trouwens ook voor buurlanden Nederland en Frankrijk, maar daar mogen Britten aantonen waar ze getankt hebben, en worden ze niet beboet. De jachthavens in Groot-Brittannië leveren immers wel rode diesel", schetst Sabien het probleem.

"Bijvoorbeeld in Nieuwpoort zouden er 40% minder boten zijn. Maar het probleem stelt zich langs de volledige kust en zelfs voor jachthavens in het binnenland, bijvoorbeeld voor die van Ieper. Want heel wat Britten willen naar de Westhoek komen voor de herdenking van de Eerste Wereldoorlog." 

Het Poperingse Kamerlid drong vanmiddag tijdens het vragenuurtje in de Kamer bij minister Geens aan op een krachtig signaal, zodat ons land de Britten (of andere zeilers die vanuit Groot-Brittannië vertrekken) niet verliest aan de buurlanden. "Dat signaal kwam er ook, want er zal de douanediensten worden gevraagd om pragmatisch te controleren", zegt Lahaye-Battheu, die samen met Patrick De Klerck, burgemeester van Blankenberge en voorzitter van het Kustburgemeesteroverleg, tevreden reageert op het standpunt van de minister.