Gedachtewisseling met CEO van bpost in Kamercommissie Infrastructuur


Op 21 juni 2013 maakte bpost haar debuut op de Brusselse beurs. Ook binnen het bedrijf was er de nodige interesse.

Sabien ondervroeg de CEO over de verschillende behandeling van de werknemers bij het intekenen op de aandelen. Als liberaal is het voor essentieel dat iedereen dezelfde kans krijgt om te investeren, zonder onderscheid tussen de postbode enerzijds en de kaderleden anderzijds.

De werknemers mochten voor maximaal 5.000 euro intekenen; 6% zou dat hebben gedaan. "Thijs gaf mee hiermee te willen vermijden "dat personeelsleden teveel risico zouden nemen". Dat getuigt weinig van gelijke kansen", zegt Sabien.

De CEO heeft voor 200.000 euro (het maximale bedrag) aandelen gekocht. De andere directeurs konden voor 100.000 euro intekenen. Volgens Thijs is het belangrijk "dat er voldoende engagement is van de CEO en de leden van het directiecomité naar investeerders toe".

In 2012 werden er testen gestart met het strategische project ‘bpost op afspraak'. Toen konden klanten in enkele gemeenten een beroep doen op bpost voor de gebundelde levering aan huis van hun boodschappen en bestellingen via internet. Op vandaag is de kostprijs 10 euro.

Thijs gaf mee dat er ook dit jaar nog testen plaatsvinden en dat die goed verlopen. Voor een uitrol over het hele land is het echter nog te vroeg.

Volgens het sociaal akkoord bij bpost kunnen postbodes, ouder dan 54 jaar, vanaf 1 januari 2013 halftijds werken voor 85% van hun loon, met behoud van hun pensioenrechten. Volgens de oorspronkelijke ramingen zouden 333 postbodes in de periode 2013-2016 gebruik kunnen maken van deze maatregel. Thijs gaf vanmorgen echter mee dat er ondertussen al 555 aanvragen zijn goedgekeurd.

Op het vlak van personeelsbeleid gaf hij ook mee dat er 4.300 vakantiejobs zijn, in alle geledingen samen. Het gaat vooral over kinderen van personeelsleden. Het aantal jobstudenten daalt wel, gezien de reorganisatie.

Sabien stelde ook een vraag over een onderzoek van Test-Aankoop over de dienstverlening in 212 postkantoren en postpunten. Er werden telkens vier scenario's afgehandeld: een pakket van minder dan 2 kg verzenden, een aangetekende brief naar het buitenland versturen, een dvd opsturen en basisinlichtingen vragen.

Eind vorig jaar werd de conclusie getrokken dat de dienstverlening in de postpunten nog steeds niet verbeterd is in vergelijking met 2009. Als reactie gaf Thijs mee dat er vooral werd gefocust op niet reguliere opdrachten.