Minder beschonken chauffeurs betrapt, wel meer chauffeurs onder invloed van drugs


Dit blijkt uit het antwoord van minister van Binnenlandse Zaken Joelle Milquet op een schriftelijke vraag van Sabien. 

Vorig jaar kregen gemiddeld 120 chauffeurs per dag een tijdelijk rijverbod opgelegd (43.772 in totaal), in 2011 gebeurde dat dagelijks gemiddeld 134 keer (49.017 in totaal), 142 keer in 2010 (51.745 in totaal), 136 keer in 2009 (49.601 in totaal) en 132 keer in 2008 (48.030 in totaal).

Hieronder treft u de cijfers per categorie voor de verschillende jaren.

 

 


 

 

2008


 

 

2009


 

 

2010


 

 

2011


 

 

2012


 

 

tussen 0,5 en 0,8 promille (3
  uren rijverbod)


 

 

10.690


 

 

11.568


 

 

12.948


 

 

14.149


 

 

12.181


 

 

ten minste 0,8 promille (6
  uren rijverbod)


 

 

34.810


 

 

35.510


 

 

36.536


 

 

32.574


 

 

29.039


 

 

drugsintoxicatie (12 uren
  rijverbod)


 

 

2.530


 

 

2.523


 

 

2.261


 

 

2.294


 

 

2.552


 

 

TOTAAL


 

 

48.030


 

 

49.601


 

 

51.745


 

 

49.017


 

 

43.772


 


"Rijden onder invloed van alcohol is, naast onaangepast rijgedrag en de gordel niet dragen, volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een van de drie terugkerende fenomenen bij dodelijke verkeersongevallen", zegt Sabien. "Vorig jaar was er weliswaar een daling van het aantal dodelijke verkeersslachtoffers op onze wegen tot 672 (775 in 2011 en 742 in 2010), maar de Europese doelstelling om het aantal verkeersdoden in de EU tegen 2020 met de helft te doen afnemen in vergelijking met 2010, ligt nog erg veraf." 

"Naast de noodzakelijke controles en campagnes moet ook worden bekeken hoe de gerechtelijke afhandeling van dodelijke verkeersongevallen kan worden verbeterd. We moeten bijvoorbeeld een duidelijk signaal geven dat wie rijdt onder invloed van alcohol en een dodelijk verkeersongeval veroorzaakt, zich onaanvaardbaar gedraagt en bijgevolg ook passend moet worden gestraft", besluit Sabien.