Fiscus kent in 6 op de 10 gevallen geen uitstel van betaling directe belastingen toe
"Sinds 2005 komen belastingplichtigen, die zich in een moeilijke financiële situatie bevinden, in aanmerking voor een onbeperkt uitstel van de invordering van directe belastingen. Schulden bij de btw of achterstallige successierechten komen bijvoorbeeld niet in aanmerking. Uitstel betekent dat de belasting blijft bestaan. Als ze daartoe in de mogelijkheid zijn, moeten ze in principe een deel van de schuld betalen. Maar volgens specialisten komt het uitstel meestal neer op een kwijtschelding", zegt Sabien.
Het verzoek moet worden gericht aan één van de zes gewestelijke directiesDirecte Invordering. Het aantal verzoeken blijft de laatste jaren dalen, maar sinds 2008 zijn er wel meer verzoeken in Wallonië dan in Vlaanderen:
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Gent |
267 |
216 |
207 |
178 |
174 |
Antwerpen |
198 |
175 |
163 |
154 |
147 |
Leuven |
114 |
117 |
128 |
128 |
116 |
Vlaanderen |
579 |
508 |
498 |
460 |
437 |
Brussel |
261 |
261 |
186 |
159 |
139 |
Charleroi |
311 |
276 |
236 |
202 |
203 |
Luik |
351 |
344 |
291 |
243 |
254 |
Wallonië |
662 |
620 |
527 |
445 |
457 |
Totaal |
1.502 |
1.389 |
1.211 |
1.064 |
1.033 |
Het is de bevoegde gewestelijke directeur Directe Invordering die over de aanvraag voor de gunstmaatregel beslist. Gemiddeld valt er in 6 op de 10 gevallen een negatieve beslissing: in 2009 waren 57% van de beslissingen negatief, 60% in 2010, 58% in 2011 en 57% vorig jaar.
|
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
||||||||
|
+ |
- |
0 |
+ |
- |
0 |
+ |
- |
0 |
+ |
- |
0 |
Gent |
113 |
165 |
2 |
85 |
114 |
0 |
74 |
89 |
0 |
84 |
103 |
0 |
Antwerpen |
69 |
114 |
4 |
47 |
99 |
2 |
69 |
110 |
4 |
72 |
93 |
2 |
Leuven |
59 |
32 |
3 |
60 |
82 |
4 |
57 |
64 |
5 |
47 |
71 |
0 |
Vlaanderen |
241 |
311 |
9 |
192 |
295 |
6 |
200 |
263 |
9 |
203 |
267 |
2 |
|
43% |
55% |
2% |
39% |
60% |
1% |
42% |
56% |
2% |
43% |
56% |
1% |
Brussel |
60 |
153 |
3 |
82 |
162 |
3 |
48 |
89 |
0 |
54 |
97 |
2 |
|
28% |
71% |
1% |
33% |
66% |
1% |
35% |
65% |
0% |
35% |
63% |
2% |
Charleroi |
85 |
95 |
9 |
112 |
161 |
8 |
122 |
139 |
7 |
119 |
102 |
4 |
Luik |
153 |
184 |
8 |
127 |
187 |
2 |
62 |
137 |
0 |
100 |
181 |
0 |
Wallonië |
238 |
279 |
17 |
239 |
348 |
10 |
184 |
276 |
7 |
219 |
283 |
4 |
|
45% |
52% |
3% |
40% |
58% |
2% |
39% |
59% |
2% |
43% |
56% |
1% |
Totaal |
539 |
743 |
29 |
513 |
805 |
19 |
432 |
628 |
16 |
476 |
647 |
8 |
|
41% |
57% |
2% |
38% |
60% |
2% |
40% |
58% |
2% |
42% |
57% |
1% |
+ (positieve beslissing) / - (negatieve beslissing) / 0 (verzaking)
"Uit de aanvraag moet blijken dat de belastingschuldenaar niet bij machte is om zijn belastingschulden te betalen. Heeft hij zelf zijn onvermogen georganiseerd of heeft hij de voorbije vijf jaar een onbeperkt uitstel verkregen, dan komt hij niet in aanmerking. Bij de aanvraag moet hij een gedetailleerde opgave van zijn inkomsten, zijn uitgaven en zijn vermogen voegen. Het uitstel van de invordering wordt pas effectief nadat de aanvrager onmiddellijk of gespreid een deel van de belasting (het kan gaan om een symbolisch bedrag) heeft betaald", besluit Sabien.