Meer dan kwart van noodoproepen zijn spookoproepen
Zowel in 2011 als in 2012 kwam 45% van alle oproepen naar de noodnummers 100 en 112 uit Vlaanderen, 36% waren Waalse oproepen en 19% van de oproepen kwam uit Brussel.
100/112 - oproepen |
2011 |
2012 |
West-Vlaanderen |
198.360 |
239.871 |
Oost-Vlaanderen |
279.695 |
326.674 |
Antwerpen |
343.252 |
416.686 |
Limburg |
135.431 |
171.133 |
Vlaams-Brabant |
204.939 |
242.238 |
VLAANDEREN |
1.161.677 |
1.396.602 |
BRUSSEL |
480.574 |
571.741 |
Henegouwen |
368.668 |
487.192 |
Luik |
322.885 |
364.141 |
Luxemburg |
72.931 |
82.823 |
Namen |
156.654 |
188.129 |
WALLONIE |
921.138 |
1.122.285 |
BELGIE |
2.563.389 |
3.090.628 |
Ongeveer 28% van alle noodoproepen kan worden geklasseerd onder de noemer ‘spookoproepen'. Uitgerekend zou dat voor het jaar 2012 betekenen dat er meer dan 865.000 oproepen waren die per ongeluk of zonder reden gebeurden, grapjesoproepen, enz.
"Volgens de minister moet er een onderscheid gemaakt worden tussen ‘oproepen naar de hulpdiensten door een verkeerde manipulatie' (bijvoorbeeld broekzaktelefoon), ‘oproepen voor informatie' (bijvoorbeeld vraag naar dokter van wacht) en ‘kwaadwillige oproepen'. In de eerste twee gevallen wordt de burger geïnformeerd en gesensibiliseerd, onder meer door de campagne ‘Noodoproepen: geen gezever'", leert Lahaye-Battheu uit het antwoord.
Kwaadwillige oproepen kunnen gesanctioneerd worden. Zo is er een Ministerieel Besluit in de maak om ‘storende bellers', die bewust meermaals nodeloos bellen, na een waarschuwing binnen een bepaalde termijn voor een bepaalde duur af te sluiten. In geval van oproepen met een bewuste valse melding van een incident of bedreigende oproepen, kan een klacht worden ingediend bij de lokale politie van de gemeente waar de noodcentrale is gevestigd. De beller kan dan door het parket vervolgd worden.