Gemiddelde levensduur van (gedeelte van) spoormateriaal neemt af


"Dankzij de recente aankopen is de gemiddelde leeftijd van (een gedeelte van) het spoormateriaal gedaald. Dit komt de kwaliteit van de dienstverlening aan de reizigers ten goede. De indienststelling van nieuw materieel gaat gepaard met de buitendienststelling van het oudste materieel. Hierdoor evolueert de leeftijd van het materieel snel."

Tegen 2025 (tot dan loopt het investeringsplan 2013-2025) zal het oudste materieel dat nog in gebruik zal zijn, dateren uit de jaren '70 of begin van de jaren '80. Dit is waarom dit materieel momenteel grondig gerenoveerd wordt en dit zowel op het vlak van comfort als op het vlak van de veiligheid (TBL1+ en vervolgens ETCS). De buitendienststelling van het materieel dat niet met ETCS zal worden uitgerust, het oudste materieel dus, zal aanleiding geven tot het verwerven van nieuw materieel.

Het oudste rollend materieel, dat vandaag nog dienst doet, is meer dan 50 jaar oud. De motorrijtuigen 62-65, die in 1962 voor het eerst in gebruik werden genomen, worden nog steeds op heel het net gebruikt als lokale treinen (omnibus).

Slaapwagons

Ook oud materieel zijn de slaapwagons. "De minister bevestigt in zijn antwoord dat de NMBS nog steeds haar oude slaapwagons gebruikt voor sommige internationale treinen en soms ook nog tijdelijk op enkele P-treinen (eventueel een deel van de rijtuigen) wanneer er een tekort is aan beschikbaar materieel", stelt Sabien.

"Bijvoorbeeld op de P-treinen tussen Kortrijk en Brugge werden in het voorjaar gedurende enkele weken zogenaamde couchetterijtuigen ingezet, omdat er een tijdelijk tekort was aan beschikbare M4-rijtuigen. Dat is natuurlijk niet ideaal, gezien ze veel minder capaciteit hebben. Er worden ook vragen gesteld bij de veiligheid, onder andere omdat reizigers de coupés zelf kunnen afsluiten. Maar de minister bevestigt in zijn antwoord dat de afdelingsdeur altijd kan geopend worden door de treinbegeleider."

Gedachtewisseling

Als voorzitter van de Kamercommissie Infrastructuur, Verkeer en Overheidsbedrijven meldt Sabien tot slot dat er op dinsdag 1 oktober in de commissie een gedachtewisseling plaatsvindt met minister Labille over het investeringsplan 2013-2025 en de hervorming van de NMBS Groep.