Vereenvoudiging verkeersreglement: processie van Echternach


Onder andere de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid haalde in 2007 de noodzaak aan van logische, meer transparante en eenvoudige verkeersregels. "De strijd tussen het federale niveau en de gewesten kende een kookpunt in het najaar van 2011. De Vlaamse minister van Mobilteit kelderde toen het verkeersplan van de toenmalige staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe. Dat plan was het resultaat van drie jaar lang overleg tussen 27 partners. De Vlaamse regering gaf immers een negatief advies, dat weliswaar niet bindend is. Naar verluidt waren er bevoegdheidsovertredingen, bijvoorbeeld inzake het parkeerbeleid. Ook was het prijskaartje voor het vervangen van verkeersborden en voor nieuwe exemplaren (bijvoorbeeld om het gebruik van lichten in tunnels te verplichten) te hoog", zegt Sabien.

Op 21 december 2012 kreeg het federale niveau (eindelijk) van het Vlaams Gewest de oplijsting van de artikels die volgens hen tot hun bevoegdheid behoren. De andere twee gewesten deden dat al in juni vorig jaar. Er zouden nog tijdens deze legislatuur stappen worden gezet in de totstandkoming van de nieuwe wegcode...

"Begin dit jaar verwees staatssecretaris Wathelet in zijn antwoord op mijn parlementaire vraag naar het institutioneel akkoord dat intussen was bereikt. Bepaalde bevoegdheden inzake verkeersveiligheid worden geregionaliseerd. Ook daarvoor zullen artikels moeten worden aangeduid, die in aanmerking komen voor regionalisering (bijvoorbeeld de snelheidsbeperkingen)", zegt Sabien.

"Maar het Vlinderakkoord bepaalt ook duidelijk, indien een gewest een negatief advies geeft over de federale voorstellen inzake het verkeersreglement, er een overleg tussen de federale staat en de gewesten worden wordt georganiseerd via de interministeriële conferentie. Bij gebrek aan een akkoord, neemt de federale regering de uiteindelijke beslissing. Dat is ook in het regeerakkoord voorzien", zegt Sabien.

Deze week stelde Wathelet in zijn antwoord op een opvolgingsvraag van Sabien dat de nieuwe wegcode een werk van lange adem is... "Er moet ook nog een aantal bevoegdheidsconflicten worden opgelost. Ik zal daarvoor het advies van de Raad van State vragen. De vraag van verdeling van de huidige en toekomstige bevoegdheden heeft de werkzaamheden van de vereenvoudiging van de wegcode gehypothekeerd. Hoewel het correct is dat het federale niveau het laatste woord heeft in de ontwerpen tot wijziging van de wegcode, heb ik er steeds op aangedrongen dat er rekening zou worden gehouden met het standpunt van de gewesten die als eerste in de rij staan voor alle kwesties inzake infrastructuur. Mijn administratie neemt momenteel deel aan de voorbereiding van de regionalisering in werkgroepen die vertegenwoordigers van de gewesten verenigen. De bedoeling van deze werkzaamheden is met name om een precieze lijst op te stellen van artikelen die naar de gewesten zullen worden overgeheveld, op basis van de voorstellen van de bijzondere wetten tot hervorming van de instellingen, die momenteel ter discussie voorliggen in het Parlement. In afwachting werd een ontwerp van koninklijk besluit opgesteld op basis van een inventaris met dringende wijzigingen aan de huidige wetgeving."