Nog steeds geen databanken met rijbewijzen en verkeersovertredingen


Uit het jaarverslag van de politierechtbanken blijkt dat vorig jaar 9.159 bestuurders veroordeeld werden omdat ze zonder rijbewijs hadden gereden, met een stijging van 5% in vergelijking met een jaar eerder een triest record. Daarnaast waren er 1.642 overtreders met een ongeldig exemplaar.

"Dat er systematisch meer bestuurders voor de politierechter moeten verschijnen, hangt nauw samen met het controlebeleid van de federale en de lokale politie. Net zoals de politie tijdens de eindejaarscampagne het principe "stoppen is blazen" hanteert, is het sinds een aantal jaren ook de regel dat bij een controle naar het rijbewijs wordt gevraagd. De pakkans is daardoor aanzienlijk gestegen", zegt Wathelet.

Maar experts menen dat het toenemende aantal inbreuken niets te maken heeft met een toename van de controles. Er zouden gewoon meer bestuurders zijn die het risico nemen om zonder rijbewijs te rijden. Het probleem zou zich vooral bij jongeren stellen.

Hogere pakkans en strafkans noodzakelijk

Volgens VAB vraagt de politie niet bij elke controle die ze uitvoert het rijbewijs, hetgeen het aantal overtredingen nog zou doen stijgen. De automobilistenvereniging pleit voor enerzijds een hogere pakkans en anderzijds de operationalisering van de centrale databank met rijbewijzen.

"Ook de centrale databank met verkeersovertredingen is er nog steeds niet. Ruim een jaar geleden kondigde de staatssecretaris nochtans aan dat die tegen 1 januari 2013 een feit zou zijn. In dat verkeersstrafregister zullen minnelijke schikkingen, onmiddellijke inningen en boetes worden opgenomen. Het linken van beide databanken kan de politierechter cruciale informatie opleveren", zegt Sabien.

"Want naast hogere verkeersboetes en strengere verkeersregels zijn immers een hogere pakkans en strafkans even belangrijk, of nog belangrijker. Daarom moeten mijn inziens ook de politierechters voldoende armslag hebben. Zij krijgen uiteindelijk het strafdossier in handen, met de dagvaarding en een uittreksel uit het strafregister, waaruit al dan niet recidive moet blijken. Omdat ook het opsporen en bestraffen van recidive een prioritair aandachtspunt moet zijn, is het cruciaal dat de databanken zo vlug mogelijk operationeel zijn."

Als voorzitter van de Kamercommissie Infrastructuur, Verkeer en Overheidsbedrijven kondigt Sabien nog aan dat op 5 november 2013 het wetsontwerp van staatssecretaris Wathelet wordt behandeld waardoor  ook rijden zonder rijbewijs en rijden spijts verval zal worden beschouwd als een herhaling van andere zware verkeersinbreuk en dus systematisch zal leiden tot een boete en een verplicht verval van het recht tot sturen met herstelexamens. De minimale duur van het verval verhoogt gevoelig naarmate de recidivist een, twee, drie of meer bepaalde specifieke inbreuken begaat. "Met die aanpassing van de strafwetgeving zullen bestuurderszonder rijbewijs heel wat strenger kunnen worden aangepakt. Maar even belangrijk is dus een hogere pakkans en strafkans", besluit Sabien.