Op weg naar volwaardig alternatief aanbod voor de Fyra


Sinds 11 maart was er een tijdelijke regeling voor het treinverkeer tussen Brussel en Amsterdam:

- De IC-trein reed 8 keer per dag tussen Brussel en Den Haag.

- Wie rechtstreeks naar Amsterdam wil, moet reserveren voor de Thalys, die 10 keer per dag reed in elke richting.

Op 27 september keurde de ministerraad het plan van de NMBS en de NS goed, waardoor het treinaanbod geleidelijk aan wordt uitgebreid om vanaf december 2016 te komen tot een volledig alternatief aanbod:

Treinaanbod van oktober 2013 tot december 2014:

- Sinds 7 oktober rijdt de IC-trein tussen Brussel en Den Haag 10 keer heen en terug. Vanaf 15 december zullen er nog 2 extra treinen ingelegd worden, zodat de IC dan 12 keer heen en terug zal rijden. Daarenboven zal de IC-trein, die momenteel door infrastructuurwerkzaamheden in het weekend beperkt wordt tot Antwerpen-Centraal, vanaf dan doorrijden tot Brussel.

- Ook sinds 7 oktober verhoogde Thalys Brussel-Amsterdam zijn aanbod met twee treinen, wat neerkomt op 12 Thalystreinen per dag. 
 
Treinaanbod van december 2014 tot december 2016:

- In december 2014 zal de frequentie van de IC-trein nogmaals verhoogd worden tot 16 keer heen en terug per dag. Ook zal de IC-trein vanaf dan doorrijden tot Amsterdam, terwijl hij momenteel beperkt is tot Den Haag. Er wordt ook onderzocht of het mogelijk is om met de IC-trein halt te houden in Brussel-Nationale Luchthaven.

- Thalys zal eind 2015 eveneens haar hogesnelheidtreinaanbod verder uitbreiden tot 14 treinen heen en terug per dag.

Treinaanbod vanaf december 2016:

- Op dat moment zullen er 16 IC-treinen rijden, gebruikmakend van de HSL 4 en de HSL-Zuid. Hierdoor zal de IC-trein tussen Brussel en Amsterdam van Rotterdam via de HSL-Zuid naar Breda rijden, vanwaar de reis via de HSL 4 wordt verder gezet naar Noorderkempen. Vanaf dan zal er geen haltestop meer zijn in Roosendaal en Dordrecht. De L-trein naar Roosendaal zal uiteraard behouden blijven, zes keer per dag.

- Daarnaast werd de NMBS ingelicht over het feit dat de NS het engagement van Eurostar International Limited heeft verkregen voor het realiseren van 2 nieuwe dagelijkse verbindingen tussen Amsterdam en Londen via Brussel vanaf december 2016. Op deze manier kan de reiziger kiezen uit een gedifferentieerd aanbod, namelijk hogesnelheidstreinen die aangeboden worden door beproefde hogesnelheidsoperatoren, zijnde Thalys en Eurostar, en daarnaast een klassiek aanbod dat zowel Breda als Den Haag bedient en dat deels over de conventionele lijn en deels over de hst-lijn rijdt.

Labille: "Ik ben van mening dat het voorstel dat op tafel ligt een volwaardig alternatief is voor de Fyra, met name omdat het een meer gedifferentieerd aanbod voorstelt en zo beantwoordt aan de vraag van de reizigers om een klassieke treinverbinding te behouden tussen België en Nederland. De NMBS laat mij weten dat het rollend materieel beschikbaar is om de verbindingen te verzekeren. Het zal gaan om TRAXX-locomotieven samen met de ICR-rijtuigen van de NS."

 

Arrriva

Daarnaast liet Arriva, een dochter van Deutsche Bahn, eerder dit jaar weten interesse te hebben om vanaf 2015 tussen de 16 en 22 intercitytreinen te laten rijden tussen Brussel en Den Haag, de zogenaamde Lage Landen Lijn. De stad Den Haag en Brussels Airport zouden dit project steunen.

Op mijn vragen hierover, geagendeerd tijdens de zitting van de commissie Infrastructuur van 16 juli, antwoordde minister Labille kort als volgt: "Voor de dienstregeling, die geldig is van december 2013 tot december 2014, heeft Infrabel van twee spoorwegondernemingen aanvragen voor rijpaden ontvangen op de route Brussel - Den Haag. Voor de dienstregeling vanaf december 2015 heeft Infrabel nog geen aanvragen ontvangen. Deze worden verwacht tegen april 2015. Vanaf april 2015, op het moment dat alle aanvragen van de spoorwegondernemingen zullen gekend zijn, zal Infrabel nagaan of er aan de aanvragen kan worden tegemoet gekomen. Wanneer de gevraagde capaciteit voorhanden is, zal Infrabel de rijpaden toekennen."

Intussen bevestigde de directeur van DVIS, de Belgische spoorveiligheidsinstantie, op 19 augustus dat Arriva voorlopig geen toestemming krijgt voor de Lage Landenlijn tussen Den Haag en Brussel. Omdat Arriva nog niet over alle veiligheidscertificaten beschikt, zou Infrabel geen rijpad verkopen. Als Arriva DVIS overtuigende antwoorden geeft, dan kan een veiligheidscertificaat alsnog toegekend worden en kan er uiteindelijk wel toestemming verleend worden om op de Belgische sporen te rijden.

Gisteren gaf minister Labille hierover het volgende mee: "Infrabel mij dat zij voor de dienstregeling van december 2013 tot december 2014 van twee spoorwegondernemingen aanvragen heeft ontvangen voor de verbinding Brussel -Den Haag. Er werden rijpaden toegekend aan één spoorwegonderneming, aangezien de tweede spoorwegonderneming niet aan alle voorwaarden kon voldoen, waaronder het beschikken over een veiligheidscertificaat deel B voor België. Voor de dienstregeling van 15 december 2013 tot 13 december 2014 kunnen nog aanvragen ingediend worden, maar die vallen onder de restcapaciteit. Wanneer dergelijke aanvragen binnenkomen, worden ze op hun haalbaarheid onderzocht en indien mogelijk toegewezen, rekening houdend met de reeds toegewezen capaciteit."