Sabien ondervroeg minister Labille over masterplan 'anti-agressie' van NMBS


"Een van de meest recente maatregelen is de activering van een camerasysteem aan boord van 130 Desiro-treinstellen eind september. De komende twee jaar moet dat gebeuren voor de in totaal 305 Desiro-treinstellen. Het camerasysteem laat toe voortaan de gehele trein te filmen. De maatregel past in de strijd tegen agressie en vandalisme. De camera's dienen in de eerste plaats ter afschrikking en kunnen, indien nodig, daders van geweld of vandalisme identificeren", zegt Sabien.

"De beelden worden op een harde schijf opgenomen in de stuurpost van de trein en worden dus niet door de agenten van het Security Operations Center (SOC) in realtime bekeken. De opname is echter doorlopend en wordt 48 uur lang bewaard. Om de beelden te bekijken moet de harde schijf manueel worden verwijderd. Het SOC beschikt over middelen om de beelden naar digitale dragers te exporteren en ze door te geven aan de politiediensten. De operatoren van het SOC zijn dus niet in realtime betrokken. Het gaat om back office werk", leert Sabien nog uit het antwoord van de minister.

Begin juni werd ook aangekondigd dat de NMBS haar installaties (stations, maar vooral omgevingen of parkings) van 2.800 nieuwe camera's zou voorzien, waarvan het merendeel bovenop de huidige 4.500 camera's komt.

Daarnaast is er de verhoogde aanwezigheid van Ticket Controle Teams aan boord van de treinen en de extra veiligheidsagenten van Securail, bijvoorbeeld sinds begin september op de stoptrein Gent-Brussel; op die "probleemlijn" wordt sindsdien ook een extra controlebrigade ingezet en ook de spoorwegpolitie rijdt af en toe mee.

Tot slot, naast de bewakingscamera's en het veiligheidspersoneel zijn ook de samenwerkingsovereenkomsten met de politie een belangrijke pijler in het
veiligheidsbeleid van de NMBS.