1,5 miljoen onregelmatigheden van 141.000 treinreizigers bij gerechtsdeurwaarder, slechts een kleine 10.000 leidden al tot een vonnis


Zwartrijden is onaanvaardbaar. Wie zijn boete niet betaalt, moet daartoe worden aangespoord met alle mogelijke maatregelen. Daarom is het goed dat sinds november 2011 elk dossier bij niet-betaling binnen de zes weken aan een gerechtsdeurwaarder wordt bezorgd”, zegt Sabien. “De informatie, die de NMBS over deze dossiers verschaft, is niet altijd volledig (transparant), maar toch kunnen we een en ander concluderen.”

 

2012

 

Vorig jaar werden 517.000 onregelmatigheden vastgesteld bij treinreizigers en werden er 119.000 aanmaningen opgestuurd door gerechtsdeurwaarders. Dat zijn 6% meer onregelmatigheden dan in 2011, toen er 486.000 dossiers werden opgesteld. Het gaat vooral over zwartrijden, maar soms ook over ongeldige treinkaarten. De toename is te wijten aan meer controles en meer reizigers.

 

Sabien somt op hoe er kan worden betaald na de vaststelling van een onregelmatigheid:

 

 

AANTAL BOETES

OPBRENGST

onmiddellijk: ticketprijs + 12,50 euro

23.780

58.000 euro

binnen de 14 dagen (gratis regelingen voor vergeten treinkaarten inbegrepen): ticketprijs + 60 euro

116.483

 

41.000 euro

na verwittiging: ticketprijs + 60 euro

57.326

na herinnering van deurwaarder: ticketprijs + 200 euro

10.950

26.000 euro

 

208.539

125.000 euro

 

“Het is duidelijk: zelfs als we ervan uitgaan dat alle vermelde 116.483 boetes slaan op gratis regelingen voor vergeten treinkaarten, die we dus buiten beschouwing kunnen laten, stellen we vast dat de boetes, die de NMBS zelf probeert te innen, slechts een magere opbrengst kennen”, stelt Sabien. “Er wordt eerst een uitgebreide minnelijke fase doorlopen, waarbij de reiziger ook wordt aangeschreven door de gerechtsdeurwaarder. Hij kan dan aan de gerechtsdeurwaarder betalen of een voorstel tot afbetaling bekomen. Indien hij geen reactie geeft, doorloopt de gerechtsdeurwaarder de gerechtelijke fase, die burgerrechtelijk of strafrechtelijk kan zijn, in functie van de graad van recidivisme van of agressie vanwege de reiziger. Een aantal dossiers werden afgesloten omwille van hun oninvorderbare aard of omdat de betwisting van de reiziger, die contact nam met de gerechtsdeurwaarder, alsnog tot een regeling met de NMBS kon leiden.”

 

Tussen 2005 en 2009

 

Daarnaast zijn gerechtsdeurwaarders, in opdracht van de NMBS, sinds begin vorig jaar reizigers aan het aanschrijven, die tussen 2005 en 2009 werden betrapt op zwartrijden. Alleen voor die periode ging het om 518.326 onregelmatigheden, die werden doorgestuurd naar de gerechtsdeurwaarders voor een openstaand bedrag van ruim 106 miljoen euro, maar waarvan ook een groot aantal verjaard bleek te zijn. Hiervan werd er “reeds” een goeie 3 miljoen euro ontvangen of werd er een afbetalingsplan voor opgemaakt.

 

“Als we alles tesamen nemen - periode tussen 2005 en 2009 en sinds november 2011 + boetes die de NMBS zelf inde en wat aan gerechtsdeurwaarders werd betaald – komen we aan een goeie 6,5 miljoen euro.  Dit loopt op tot 15,8 miljoen euro als ook alle aangegane afbetalingsplannen verder worden nageleefd. Sowieso is de opbrengst nog gering, wetende dat het openstaande bedrag ver boven de 100 miljoen euro uitstijgt”, besluit Lahaye-Battheu, die dan ook pleit voor meer slagvaardigheid. Het liberale kamerlid denkt aan hogere boetes voor veelplegers of een uitgebreidere controle van de reizigers vooraleer de trein te betreden zoals dat bij andere openbare vervoersmaatschappijen het geval is.