Debat in Kamercommissie Infrastructuur over neutraliteit van internetnetwerken


1. Open Vld is principieel voorstander van netneutraliteit

 

Open internet is het voorbije decennium een bijzonder krachtige bron geweest van maatschappelijke vernieuwing, individuele emancipatie en economische vooruitgang. Open Vld wil die evolutie vrijwaren en verder stimuleren.

 

De Open Vld Volksvertegenwoordigers Willem-Frederik Schiltz en Luk Van Biesen hebben een wetsvoorstel ingediend tot Herziening van artikel 23, derde lid, van de Grondwet. Het is de bedoeling om dat grondwetsartikel aan te vullen met een recht op toegang tot het internet: http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cfm?section=/flwb&language=nl&cfm=/site/wwwcfm/flwb/flwbn.cfm?lang=N&legislat=53&dossierID=2046

 

Maar netneutraliteit is geen absoluut recht. Zowel overheden als aanbieders van internetdiensten kunnen genoodzaakt worden om de toegang tot het netwerk te "sturen".

Netneutraliteit is immers niet alleen een principiële kwestie maar ook een technisch complexe aangelegenheid.  Aangezien de “download”-volumes ook naar de toekomst toe exponentieel zullen blijven toenemen, moet er geïnvesteerd worden in bijkomende capaciteit en in een efficiënt beheer ervan.

 

Voor de network-providers betekent dit dat ze het internetverkeer niet mogen blokkeren, behalve in wettelijk toegestane gevallen zoals traffic management en onder duidelijke contractuele afspraken omtrent mogelijke "sturing".

 

Naar analogie met andere netwerksectoren (spoor, energie) dringt zich ook voor de telecomsector een haalbaarheidsstudie op voor een grotere “unbundling” waarbij netwerkbeheerders strikter gescheiden worden van dienstverleners op het net, en dit omdat internet en mobiele netwerken op termijn naar alle waarschijnlijkheid de enige dragers worden voor beeld, tekst en voice.

Zijn er voldoende garanties dat netwerkleveranciers, vast of mobiel, naar de toekomst toe een gelijke, niet-discriminerende toegang zullen bieden voor diensten van andere dienstverleners (gaande van nieuws, e-commerce tot televisie en streaming van video) indien ze ook zelf deze diensten aanbieden op hun eigen netwerk? Kan het bijvoorbeeld dat een dominante speler zoals Belgacom weigert ARD en ZDF via zijn digitale TV netwerk door te sturen, terwijl er op datzelfde net plaats wordt gereserveerd voor eigen BelgacomTV-kanalen? Wat met eigen app's versus concurrerende app's?

 

2. Open Vld verkiest een geharmoniseerde aanpak op Europees niveau. Dat kan in het kader van de verdere uitbouw van de "single digital market".

 

Open Vld is van mening dat regelgeving rond netneutraliteit best maximaal geharmoniseerd wordt op EU niveau. Het level playing field is de Europese eenheidsmarkt en zelfs de globe. Nettoegang en consumentenrechten zijn daarbij een belangrijke factor voor de concurrentiepositie van telecom operatoren die in verschillende landen actief zijn. Het grensoverschrijdend stroomlijnen van de wetgeving is noodzakelijk voor verdere innovatie en groei.

Vandaag bestaat enkel Nederland en Slovenië een nationale regelgeving rond netneutraliteit.

 

Daarom verwelkomt Open Vld het nieuwe telecompakket van de Europese Commissaris Neelie Kroes (http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/dae/document.cfm?doc_id=2734) waarin specifieke bepalingen opgenomen werden rond netneutraliteit (“Article 21 – Elimination of restrictions and discrimination” en “Article 23 - Freedom to provide and avail of open internet access, and reasonable traffic management”)

 

Dit pakket ligt vandaag ter bespreking voor in het Europees parlement.

 

3. De nieuwe Europese regels moeten gezien worden als aanvulling/verbetering op de bepalingen rond netneutraliteit die vandaag al van toepassing zijn in het kader van de Belgische telecomwet die op termijn ook zal moeten verfijnd worden in uitvoering van de Europese regels.

  

- Het BIPT kan reageren wanneer verkeer vertraagd of tegengehouden wordt door de telecomoperator via het opleggen van een minimumkwaliteit van dienstlevering. Volgens artikel 113,§4 kan BIPT een minimumkwaliteit opleggen voor diensten indien netneutraliteit in gevaar komt. Dit kan via een tijdelijke maatregel binnen paar dagen geregeld zijn:   § 4. Teneinde een achteruitgang van de dienstverlening en een belemmering of vertraging van het verkeer over de netwerken te voorkomen, kan het Instituut minimumvoorschriften inzake de kwaliteit van de diensten opleggen aan de aanbieders van openbare elektronische-communicatienetwerken.

- Er zijn ook verplichtingen voorzien in de telecomwet om de consument voldoende in te lichten over hoe zijn verkeer behandeld wordt (bijv. in het geval van saturatie van het verkeer) en gemakkelijk te laten switchen van operator indien hij niet akkoord gaat met dergelijke praktijken. Volgens artikel 108, §1 in de nieuwe telecomwet, moet de informatie in de contracten onder meer het volgende omvatten:

- “informatie over eventuele beperkingen inzake toegang tot en/of gebruik van diensten en toepassingen, indien zulks volgens de nationale wetgeving overeenkomstig de Gemeenschapswetgeving toegestaan is”

- “door de onderneming ingestelde procedures om het verkeer te meten en te sturen, om te voorkomen dat een netwerkaansluiting tot haar maximum wordt gevuld of overloopt, en over de wijze waarop deze procedures gevolgen kunnen hebben voor de kwaliteit van de dienstverlening”.

- Artikel 111 machtigt het BIPT om telecomoperatoren  te verplichten om: “c) abonnees te informeren over eventuele wijzigingen in de voorwaarden voor beperking van de toegang tot en/of het gebruik van diensten en toepassingen, indien zulks volgens de nationale wetgeving overeenkomstig de Gemeenschapswetgeving toegestaan is; (artikel 111/1 2° in de nieuwe wet) en om "d) informatie te verstrekken over door de aanbieder ingestelde procedures om het verkeer te meten en vorm te geven, om te voorkomen dat een netwerkaansluiting vol- of overloopt, en over de wijze waarop deze procedures gevolgen kunnen hebben voor de kwaliteit van de dienstverlening;” (art 113 §3 in de nieuwe wet).