Tussenkomsten van Open Vld in de gemeenteraad van februari 2014


De fractie van Open Vld keurde ook het punt tot opmaak van een technisch ontwerp voor de heraanleg van de Valkestraat, Sint-Janskruisstraat en omgeving Bruggestraat goed. De in 2011 gewijzigde verkeerscirculatie in het centrum van Poperinge heeft ertoe geleid dat er op vandaag 2 grote knelpunten zijn, met name de voor-en naschoolse files in de Bruggestraat en aan het Vroonhof. Dat is volgens Open Vld een gegeven dat ook zal blijken na afloop van het participatietraject mobiliteitsplan, waarvoor ook goedkeuring wordt gevraagd in punt 27 van deze gemeenteraad. Sabien merkte op dat een heraanleg zeker aan de orde is, doch dat het toch niet de bedoeling kan zijn om tot heraanleg van deze zone over te gaan vooraleer de resultaten van dat participatietraject gekend zijn. De burgemeester wees erop dat het nog maanden zal duren tegen dat de opmaak van dit ontwerp af zal zijn, en verzekerde dat de uitvoering bijgevolg zeker niet zal gebeuren voor het resultaat van de evaluatie van de verkeerscirculatie bekend is. Open Vld kan zich hierin vinden, en keurde het punt goed.

Om terug te keren op het participatietraject voor de herziening van het gemeentelijk mobiliteitsplan: vanuit de fractie van Open Vld werd tijdens de gemeenteraad van januari al naar een stand van zaken gevraagd. Net zoals bij de opmaak van het meerjarenplan krijgt de Poperingenaar ook nu inspraak. Intussen werden alle knelpunten van het huidige mobiliteitsbeleid in kaart gebracht. Het studiebureau Arcadis werkt nu enkele scenario's uit voor een aangepast mobiliteitsbeleid. Eind april volgt een terreinbezoek met de leden van de 'adviesraad mobiliteit en verkeer'. Vermoedelijk in juni zal elke inwoner via een online bevraging kunnen laten weten wat hij of zij denkt over de verschillende scenario's. Het participatietraject eindigt met de organisatie van dialoogtafels met mensen uit de adviesraden, bewonersplaforms en een selectie van inwoners. In het najaar worden de conclusies geformuleerd.