Commissie Infrastructuur bezoekt Belgocontrol


VRAAG:

 

U wil Belgocontrol, het overheidsbedrijf dat het luchtverkeer beheert, te hulp schieten met een voorschot van 20 miljoen euro en stelt de regering voor dat bedrag in de begroting van 2014 in te schrijven. Dat is inderdaad nodig als een soort staatsgarantie, opdat Belgocontrol een nieuw kaskrediet bij een bank zou kunnen aangaan om voldoende liquiditeiten in kas te hebben om aan zijn financiële verplichtingen te voldoen.

Daarmee wordt natuurlijk de basisoorzaak van de financiële problemen van Belgocontrol niet aangepakt, wat nochtans in het regeerakkoord is voorzien. De drie redenen voor het structureel jaarlijks tekort van Belgocontrol zijn voldoende gekend (bijdrage regionale luchthavens, blokkering torentarieven Zaventem en vrijgestelde vluchten) en kunnen alleen via politieke weg opgelost worden.

 

De basis voor een politieke deblokkering is volgens mij in de eerste plaats te vinden in een herziening van het Samenwerkingsakkoord tussen de federale regering en de gewesten uit 1989 en niet in bijkomende dotaties door de federale regering aan Belgocontrol, die vooreerst volgens het statuut van het bedrijf niet toegelaten zijn en die vooral de scheefgetrokken concurrentiepositie van de luchthaven Zaventem en de luchtvaartmaatschappijen daar tegenover de regionale luchthavens niet verandert.  

 

Waarom plaatst u de noodzakelijke herziening van het Samenwerkingsakkoord voor de verplichte, quasi gratis dienstverlening van Belgocontrol op de regionale luchthavens niet op de agenda van het Overlegcomité of van het ICMIT, teneinde hierbij tenminste de aanzet te geven voor een volwassen overleg  tussen de FedR/Gew over dit probleem”?  Dergelijk overleg werd reeds gevraagd in een beslissing  van de minsterraad van 21 december 2006.    

 

ANTWOORD:

 

Le problème du financement de Belgocontrol n'est effectivement pas nouveau. Il s'explique essentiellement par la non-rémunération ou la rémunération partielle de services que l'entreprise a l'obligation de prester, que ce soit aux aéroports régionaux, aéroport de Bruxelles-National, les vols exonérés, la réglementation européenne, etc. Avant 2010, ces services non rémunérés ou insuffisamment rémunérés étaient financés par les redevances reçues de compagnies aériennes pour les services de route, c'est-à-dire les avions qui survolent la Belgique.

 

Depuis 2010, cette subsidiation croisée est interdite par la réglementation européenne. Depuis lors, Belgocontrol a dû financer ses services sur ses propres moyens. De ce fait, l'entreprise publique a aujourd'hui épuisé toutes ses réserves et un nouveau système de financement est absolument nécessaire pour assurer la continuité des services.

 

Om de financieringsproblemen structureel op te lossen is een nieuwe beheersovereenkomst noodzakelijk teneinde rekening te houden met de op het Europese vlak ontstane reglementering. Dit nieuw beheerscontract zal niet alleen de financierings- en tariferingspolitiek voor de dienstverlening definiëren, maar ook het beleid inzake prestatieverbetering met inbegrip van de economische efficiëntie.

 

De uitwerking van de nieuwe beheersovereenkomst werd opgestart bij het aantreden van de nieuwe directie eind 2013. Het is mijn doelstelling om de nieuwe beheersovereenkomst in de komende weken aan de regering voor te stellen. Wij onderhandelen thans over de principes van de beheersovereenkomst in de verschillende IKW’s.

Ce système permettra d'évoluer, soit vers un système utilisateur-payeur, soit vers un système où les entités responsables pour l'exploitation des aéroports financent les services, soit encore vers une combinaison des deux. Mon petit doigt me dit que c'est cette dernière option qui sera certainement retenue.

 

Ce nouveau système de financement sera assorti d'une obligation pour Belgocontrol de réduire ses coûts de 2,5 % par an.

 

Enkel in deze context kan het samenwerkingsakkoord van 1989 worden herzien.

 

Inzake de vrijgestelde vluchten leggen de huidige beheersovereenkomst en de Europese reglementering andere vrijstellingen vast op het vlak van de retributie dan de vluchten voor staatshoofden. Dat is bijvoorbeeld het geval voor militaire vluchten die België overvliegen. De financiering van de dienstverlening aan vrijgestelde vluchten wordt eveneens in rekening genomen bij de voorbereiding van de nieuwe beheersovereenkomst.

 

En parallèle, et en l'absence d'un système de financement adéquat, des mesures temporaires de prudence étaient nécessaires afin de garantir la continuité des services dans le cas où Belgocontrol connaîtrait des problèmes de financement et de liquidités. C'est ce que je me suis employé à faire en prévoyant la possibilité d'une avance récupérable qui ne pourra être débloquée que pour assurer la continuité des missions de service public. Il est clair que cette avance ne constitue en rien une solution structurelle, mais elle était nécessaire pour éviter des problèmes encore plus importants.

 

C'est en tout cas grâce à ce nouveau contrat de gestion que nous serons en mesure d'assainir financièrement la situation de Belgocontrol et que nous serons capables de préparer de la manière la plus optimale la renégociation de l'accord de gouvernement de 1989.

 Commissie Infrastructuur bezoekt Belgocontrol  Commissie Infrastructuur bezoekt Belgocontrol  Commissie Infrastructuur bezoekt Belgocontrol  Commissie Infrastructuur bezoekt Belgocontrol