Jaarlijks 50-tal gevallen van graffiti op gebouwen van Belgacom, 10-tal bij Bpost


Bpost

 

“De graffiti op de gebouwen van bpost worden door de eigen onderhoudsdienst verwijderd, meestal op basis van een interventieaanvraag van de lokale gebruiker, verantwoordelijk voor het gebouw. In bepaalde gevallen kan een gespecialiseerd bedrijf worden ingeschakeld. In sommige steden (bijvoorbeeld Luik of Antwerpen) is er een gratis gemeentelijke dienst waarop bpost een beroep doet”, leert Sabien uit het antwoord van De Croo.

 

“Er is geen specifiek budget voorzien voor het verwijderen van graffiti, want dat soort onderhoud wordt meegenomen in een globaal budget voor onderhoud van gebouwen.”

 

Belgacom

 

Van de 1.400 gebouwen die Belgacom beheert, waarvan 70% als eigenaar (via zijn filiaal ConnectImmo nv) en 30 % als huurder, zijn er veem puur technische gebouwen, vaak weinig zichtbaar. Daardoor vormen ze een makkelijk doelwit voor graffiti. Momenteel verwijdert het bedrijf alleen graffiti van gebouwen op erg zichtbare plaatsen. De interne procedure van Belgacom bepaalt dat de patrouillerende bewakingsdiensten van de Belgacom die graffiti vaststellen een rapport moeten opstellen. Op basis van dat rapport wordt klacht ingediend bij de politie en wordt een proces-verbaal opgesteld. In de praktijk wordt deze procedure weinig toegepast, want ze levert geen resultaat op.

 

“Het verwijderen van graffiti gebeurt vaak in het kader van ruimere interventies aan de gevels. De voorbije drie jaar werd hiervoor een budget van 25.000 euro per jaar uitgetrokken”, citeert Sabien nog uit het antwoord van De Croo.