Galant overweegt vereenvoudiging alcoholslot


“Rechters kunnen sinds 1 oktober 2010 een alcoholslot opleggen aan autobestuurders wier bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed aangeeft of in staat van dronkenschap verkeren. Toch wordt er tot op heden weinig gebruik van gemaakt. Minister Galant erkende dat het BIVV, als enige erkende omkaderingsinstelling, tot op vandaag nog maar 21 aanmeldingen kreeg: 2 zijn afgerond, 14 lopend, 4 procedures worden op korte termijn opgestart en 1 is nooit opgestart. Dat is een bedroevend resultaat”, vinden Kamerleden Dumery en Lahaye-Battheu.

 

“Er zijn verschillende oorzaken voor de gebrekkige toepassing. Rechters zouden liever een rijverbod opleggen. Ook praktische problemen bij de uitvoering van de wet worden aangehaald: goedkeuring van apparaten, erkenning van omkaderingsinstellingen en dienstencentra die het alcoholslot mogen installeren, enz. De hoge kostprijs (3.000 euro per jaar) zou een drempel zijn. De veroordeelde moet ook instemmen met de installatie van een alcoholslot, gezien hij of zij een uitgebreid omkaderingsprogramma moet volgen”, aldus Sabien.

 

Kamerlid Dumery (N-VA) vindt dat we moeten lessen trekken uit het Nederlandse systeem: in Nederland wordt vanaf 1,3 promille automatisch een alcoholslot opgelegd. Als de veroordeelde hiermee niet instemt, volgt een rijverbod van 5 jaar. Bij onze noorderburen werden intussen 4.000 alcoholsloten opgelegd, maar ook ongeveer een 4.000-tal veroordeelden verkozen een rijverbod.
 

“Daar blijkt dat de hoge kostprijs remmend werkt op de keuze van een alcoholslot, dit mag bij ons niet het geval zijn. Indien de wetgeving een verplichting oplegt voor bepaalde veroordeelden, dan dient het alcoholslot aan democratisch tarief aangeboden te worden, het is immers in het belang van de verkeersveiligheid”, aldus het N-VA-Kamerlid.

 

Sabien vroeg de minister tot slot te onderzoeken of er bijkomende omkaderinstellingen kunnen komen. “Nu moet een veroordeelde zich tot het BIVV wenden, dat in Brussel is gevestigd. Ook dat kan een drempel zijn."