Wilde stakingen op het spoor tussen 25 mei en 3 juni: spectaculaire verschillen tussen Nederlandstalige en Franstalige medewerkers


“Van de drie bedrijven kende de NMBS de hoogste stakingspercentages. Op 26 mei staakte 28% van de Franstalige medewerkers, 10% van de Nederlandstalige. Op 30 mei waren de verschillen nog groter: 24% versus 3%”, leert Sabien uit de cijfers. “Bij Infrabel lagen de percentages lager, maar was de kloof nóg groter. Terwijl op 26 mei 15% en op 27 mei 14% van de Franstalige medewerkers staakte, schommelde het percentage bij de Nederlandstalige medewerkers op die dagen rond de 1%. Bij HR Rail zijn de cijfers bijna verwaarloosbaar.”

 

Sabien merkt op dat de percentages over het algemeen aan de lage kant zijn, wat volgens haar vragen doet rijzen over de mate waarin de vakorganisaties hun leden vertegenwoordigen.    

 

 

 

 

 

 

 

 

HR.Rail

 

Infrabel

 

NMBS

 

 

N

F

N

F

N

F

25.05.2016

0,00%

0,00%

0,28%

2,36%

6,55%

11,08%

26.05.2016

1,40%

7,00%

0,85%

15,47%

10,41%

28,12%

27.05.2016

1,10%

5,50%

1,11%

13,82%

8,95%

24,60%

28.05.2016

-

-

0,21%

3,48%

0,88%

6,87%

29.05.2016

-

-

0,05%

3,03%

0,59%

6,77%

30.05.2016

0,40%

4,90%

0,73%

11,87%

3,13%

24,33%

01.06.2016

-

3,40%

0,09%

6,46%

0,25%

15,14%

02.06.2016

-

2,60%

0,07%

5,11%

0,16%

14,47%

03.06.2016

-

1,80%

0,05%

3,94%

0,06%

9,52%

 

Naar aanleiding van de wilde stakingen bij het spoor riep Sabien op om het akkoord uit 2009 tussen de sociale partners en spoordirectie wettelijk te verankeren, zodat wilde stakers kunnen worden beboet. Haar wetsvoorstel daarover werd vorige week in overweging genomen door de Kamer.

 

“In april 2014 keurde een wisselmeerderheid van Vlaamse en Franstalige liberalen, CD&V en N-VA al een gelijkaardig voorstel goed in de bevoegde Senaatscommissie. Doordat de Senaat ontbonden werd naar aanleiding van de verkiezingen, werd het wetsvoorstel nooit in de plenaire vergadering aangenomen”, zegt Sabien.

 

“Wilde stakingen op het spoor zetten de reizigers in de kou. Niemand kan voorbereidingen treffen wanneer de staking niet tijdig wordt aangekondigd. In 2009 sloten de vakbonden een sociaal akkoord met de spoordirectie om wilde stakingen tegen te gaan. Een staking moet minstens 10 dagen op voorhand worden aangekondigd, zodat de reiziger zich kan voorbereiden en om de dialoog nog een kans te geven. Dit akkoord wordt helaas niet altijd gerespecteerd. Vandaar ons wetsvoorstel om een en ander wettelijk te verankeren.”