Wilde stakers komen er goedkoop vanaf: cijfers bevestigen noodzaak van mogelijkheid tot beboeten


"In april 2014 keurde een wisselmeerderheid van Vlaamse en Franstalige liberalen, CD&V en N-VA al een gelijkaardig voorstel goed in de bevoegde Senaatscommissie. Doordat de Senaat ontbonden werd naar aanleiding van de verkiezingen, werd het wetsvoorstel nooit in de plenaire vergadering aangenomen", zegt Sabien.

"Wilde stakingen op het spoor zetten de reizigers in de kou. Niemand kan voorbereidingen treffen wanneer de staking niet tijdig wordt aangekondigd. In 2009 sloten de vakbonden een sociaal akkoord met de spoordirectie om wilde stakingen tegen te gaan. Een staking moet minstens 10 dagen op voorhand worden aangekondigd, zodat de reiziger zich kan voorbereiden en om de dialoog nog een kans te geven. Dit akkoord wordt helaas niet altijd gerespecteerd. Vandaar mijn wetsvoorsel om een en ander wettelijk te verankeren."

hardere aanpak van de bezetting van seinhuizen en spoorweginstallaties

Sabien juicht wel de andere maatregelen toe, die Infrabel de afgelopen maanden nam tegen wilde stakers: "Het is een goede zaak dat de spoorbeheerder op 1 juni 2016 klacht heeft ingediend bij de politie tegen de saboteurs, die toen tijdens de aanhoudende wilde stakingen het spoor hebben beschadigd met levensgevaarlijke situaties tot gevolg. Het stakingsrecht is het recht om het werk te staken, niet om anderen het werk te verhinderen en zeker niet om collega's of reizigers in gevaar te brengen."

"De maatregelen, die bij de spoorstakingen in oktober 2015 werden getroffen tegen actievoerders die sporen of seinhuizen bezet, werkten duidelijk niet voldoende afschrikkend. Infrabel kreeg toen de mogelijkheid inhanden om onmiddellijk op te treden tegen overtreders via een eenzijdig verzoekschrift, dat ze had ingediend in alle gerechtelijke arrondissementen. De spoorbeheerder werd ook in alle (39) gevallen in het gelijk gesteld en dit tot in het Hof van Beroep. Het is duidelijk dat bepaalde onderdelen van de infrastructuur van Infrabel als kritiek moeten worden beschouwd en dat de toegang ertoe om veiligheidsredenen niet kan/mag worden verhinderd', leerde Sabien uit het antwoord op een andere parlementaire vraag.

Een hardere aanpak van de bezetting van seinhuizen en spoorweginstallaties is ook één van de voorstellen uit de resolutie van Sabien, waarvoor de Kamer op 7 juli 2016 het licht op groen zette.