Open Vld breidt taken private bewakingssector verder uit


Alle roerende en onroerende goederen mogen voortaan zowel statisch als mobiel worden bewaakt, met inbegrip van een perimeter. "Deze formulering is heel eenvoudig en verruimt het toepassingsgebied van de wet", aldus Sabien. "Naast de statische bewaking, het verplaatsen binnen en rond een site, laten we ook mobiele bewaking toe waarbij de bewakingsagent zich verplaatst op de openbare weg om toezicht uit te oefenen. Denk aan het project in Herne waarbij een agent van een bewakingsfirma 's nachts een twintigtal openbare gebouwen in de gemeente controleert."

Bovendien mogen de goederen ook preventief worden doorzocht. "Sweepings betreffen het preventief doorzoeken op de aanwezigheid van ongewenste stoffen", vult Gabriëls aan. "Daarbij kan worden gezocht naar spionageapparatuur, wapens, drugs, explosieven, stoffen die voor de aanmaak van explosieve stoffen kunnen worden aangewend, of andere gevaarlijke voorwerpen. Dan kan ook met honden."

De opleiding en inzet van honden worden ook toegevoegd. "Uit het kerntakendebat is gebleken dat de opleiding en inzet van honden een taak van de private veiligheidssector betreft. Op die manier kunnen zij in een breder kader worden ingezet voor toezicht op (tijdelijk) geprivatiseerde plaatsen. Het gaat zowel om patrouille-, drugs- explosieven als speurhonden", aldus Gabriëls.

Nog een nieuwe taak is de bediening van technische middelen die met het oog op het verzekeren van de veiligheid aan derden ter beschikking worden gesteld. "Hiermee wordt tegemoet gekomen aan een trend waarbij onder andere  politiediensten maar ook andere overheidsdiensten (bv. douane en leger), niet altijd zelf alle middelen aanschaffen, maar een beroep doen op de gespecialiseerde kennis en materiële mogelijkheden die private ondernemingen snel en punctueel kunnen inzetten. Het gaat bijvoorbeeld over mobiele camerasystemen, commandowagen en drones", merkt Sabien  op. "We geven hier graag het voorbeeld van het pilootproject in Nieuwpoort en Ieper bij de herdenkingsplechtigheid van honderd jaar WOI. We denken ook aan de inzet van een onbemand vliegtuig voor de bewaking van de haven van Antwerpen."

Tot slot willen de liberale Kamerleden het overstapverbod afschaffen. Heel wat actoren, waaronder enkele vakbonden, bleken daar tijdens de hoorzittingen over ons wetsvoorstel voorstander van. "Dat overstapverbod voor leden van de publieke veiligheidsdiensten naar de private veiligheid bij wet in 1990 werd op ideologische gronden ingevoerd op basis van wetenschappelijke studies uit de Verenigde Staten, waarbij verwezen werd naar concepten zoals de "blue drain" en het "old boys' network": de overheid zou haar goede publieke veiligheidsambtenaren kwijtspelen aan de private sector of ze zouden er problematische interacties op nahouden met hun oud-collega's. Er zijn sinds 1990 geen incidenten in die aard gekend noch werd er één wetenschappelijk bewijs geleverd dat bovengenoemde concepten ook in België zouden voorkomen. De frigoperiode kunnen we dus ook afschaffen", zeggen Sabien en Gabriëls.

Oorspronkelijk wetsvoorstel

Kamerleden Sabien en Katja Gabriëls herhalen nog eens de bedoeling van het oorspronkelijke wetsvoorstel en de aangepaste tekst: de politie ontlasten van administratieve taken en veiligheidsopdrachten, die even goed door de privé kunnen worden vervuld. "De politie houdt wel de regie in handen en kan zich tegelijkertijd focussen op haar kerntaken. Dat is onder deze terreurdreiging geen overbodige luxe", zegt Sabien.

Het debat over de kerntaken van de politie en de mogelijke privatisering van bepaalde opdrachten loopt al enkele jaren, maar heeft slechts tot beperkt resultaat geleid op het terrein. "Onze politiediensten worden geconfronteerd met een ongeziene werklast, onder meer door de terreurdreiging en migratiecrisis. Het is dus hoog tijd om deze hervorming op de rails te zetten en bepaalde taken uit te besteden", aldus Gabriëls.

Open Vld pleit reeds lange tijd voor volgend driesporenbeleid: de bepaling van de kerntaken, een interne reorganisatie en modernisering van de politie om die kerntaken goed uit te kunnen voeren en tot slot een overheveling van taken naar derden en in het bijzonder de private sector.

"Een veiligere samenleving tegen een aanvaardbare kostprijs, is het uitgangspunt", zegt Sabien. "Het bewaren van de orde en de veiligheid blijft een kerntaak van de staat. Maar we maken van private bewakingsfirma's wel een volwaardige speler in ons veiligheidsbeleid door bepaalde taken uit te besteden. Dit wetsvoorstel voorziet in een duidelijk omlijnd wettelijk kader, waarbij de politie steeds de regie en controle in handen houdt. Private firma's kunnen instaan voor bepaalde preventieve of administratieve taken. Zo houdt de politie de handen vrij voor haar reactieve, interveniërende en onderzoekstaken."

De voordelen zijn velerlei volgens Gabriëls: "De politie kan zich focussen op haar kerntaken, de veiligheid verhoogt, er kunnen kostenvoordelen worden geboekt, de inzetbaarheid en flexibiliteit van veiligheidspersoneel wordt vergroot, administratieve afhandeling van bijvoorbeeld boetes loopt efficiënter, en er worden banen gecreëerd."

De liberalen maken zich sterk dat er voldoende draagvlak is voor deze hervorming. "Vele academische oefeningen wijzen op de noodzaak om bepaalde taken af te stoten. Ook in het buitenland volgen ze met succes deze piste. Tot slot denken ook de vakbonden mee en zijn ze vragende partij."

Concreet suggereerde Open Vld in het oorspronkelijk wetsvoorstel ook volgende taken open te stellen voor private firma's:

  • het toezicht op en bescherming van gebouwen en sites (commerciële en industriële zones, uitgaanszones, Koninklijke gebouwen, ambassades, internationale instellingen, gerechtsgebouwen en andere overheidsgebouwen)
  • de begeleiding van gerechtsdeurwaarders
  • het transport van kostbare goederen en goederen die aan bedreiging onderhevig zijn (waardepapieren, gerechts- en bewijsstukken)
  • het beheer van flitspalen, verkeerssignalisatie bij wegenwerken en ongelukken, alarmcentrales en camera's
  • administratieve afhandeling van verkeersovertredingen
  • consortiumbewaking op parkings
  • transport van gedetineerden
  • toezicht en perimeterbewaking bij (massa-)evenementen
  • vaststelling van bepaalde materiële feiten (zonder contact met overtreder en niet strafrechtelijk, zoals bijvoorbeeld administratieve sancties)
  • administratieve, organisatorische en logistieke taken zonder specifieke politiebevoegdheden zoals de inning van verkeersboetes bijvoorbeeld