De rechter is het al gewend: 't is weer een vent


En of ze het in de rechtszaal ­ondervindt, politierechter Kathleen Stinckens. Net deze week worden in de Leuvense politierechtbank vier themazittingen georganiseerd over rijden onder invloed. "Ik heb het tijdens mijn voorbereiding nog maar eens gemerkt. De overgrote meerderheid van wie moet voorkomen, is man."

Ze zijn opmerkelijk hoog, de cijfers die Kamerlid Sabien ­Lahaye-Battheu (Open VLD) te weten kwam door een parlementaire vraag te stellen aan minister van Binnenlandse ­Zaken Jan Jambon (N-VA). Bij 83 procent van de overtredingen wegens rijden onder invloed van alcohol zat een man achter het stuur, net als bij 84 procent van de inbreuken met een rijbewijs (zoals achter het stuur kruipen ondanks een rijverbod of rijden zonder rij­bewijs). Bij bestuurders die werden betrapt op rijden onder invloed van drugs, ging het zelfs om 94 procent.

"Mannen zijn nu eenmaal grotere verkeersovertreders dan vrouwen", zegt Stef Willems van het BIVV, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. "Of het nu gaat over het gebruik van verdovende middelen, een gsm, het niet dragen van de gordel of om te snel ­rijden: mannen zijn sneller geneigd zichzelf te overschatten en machogedrag te vertonen."

Cijfers uit twee recente mobiliteitsbarometers van de VAB liegen er niet om. Waar iets meer dan de helft (53 procent) van de vrouwen nog nooit een snelheidsboete kreeg, geldt dit voor slechts een kwart (27 procent) van de mannen. En van alle bestuurders die na een veroor­deling voor vluchtmisdrijf verplicht op cursus moeten, is amper één op de acht een vrouw.

Gevangenis

"Vrouwen doen minder kilometers dan mannen, maar ­bovenal zijn ze voorzichtiger in het verkeer", zegt ook verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. "Zeker jongere mannen willen niet gauw onderdoen voor ­elkaar. Ouderen zijn er dan weer vaker van overtuigd dat ze zelfs met dat glaasje te veel op nog steeds zeer goede bestuurders zijn."

Het is dus een kwestie van preventiecampagnes bij te sturen en daarbij gerichter mannen aan te spreken, zou je dan denken. Maar volgens Stef Willems van het BIVV zal dat weinig opleveren. "De kloof tussen mannelijke en vrouwelijke overtreders is zeer moeilijk te verkleinen. Het is nu eenmaal zo dat meer mannen dan vrouwen de wet overtreden. Kijk naar de ­gevangenissen. Daar zitten ook meer mannelijke dan vrouwelijke gedetineerden."

Bron: Het Nieuwsblad, donderdag 02 maart 2017, Annelies Roose

 

 

Verkeerszondaars bijna altijd mannen

Zeg niet te gauw, 't is weer een vrouw. Niet alleen de bekende bumperstickers zeggen dat, het wordt ook officieel bevestigd door nieuwe cijfers. Een bestuurder die wordt betrapt op rijden onder invloed van alcohol of op een inbreuk met het rijbewijs, is in ruim acht op de tien gevallen een man. Als drugs in het spel zijn, gaat het zelfs om 94%.

En of ze het in de rechtszaal ondervindt, zegt politierechter Kathleen Stinckens. Net deze week worden in de Leuvense politierechtbank vier themazittingen georganiseerd over rijden onder invloed. "Ik heb het tijdens mijn voorbereiding nog maar eens gemerkt. De overgrote meerderheid van wie moet voorkomen, is man."

De cijfers die Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) te weten kwam door een parlementaire vraag te stellen aan minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) zijn opmerkelijk. Bij 83% van de overtredingen wegens rijden onder invloed van alcohol zat een man achter het stuur, net als bij 84% van de inbreuken met een rijbewijs (zoals achter het stuur kruipen ondanks een rijverbod of rijden zonder rijbewijs). Bij chauffeurs die werden betrapt op rijden onder invloed van drugs, ging het zelfs om 94%.

Machogedrag

"Mannen zijn nu eenmaal grotere verkeersovertreders dan vrouwen", zegt Stef Willems van het BIVV. "Of het nu gaat over het gebruik van verdovende middelen, een gsm, het niet dragen van de gordel of om te snel rijden: ze zijn sneller geneigd zichzelf te overschatten en machogedrag te vertonen."

Cijfers uit twee recente mobiliteitsbarometers van de VAB liegen er in die zin niet om. Waar iets meer dan de helft (53%) van de vrouwen nog nooit een snelheidsboete kreeg, geldt dit voor slechts een kwart (27%) van de mannen. En van alle bestuurders die na een veroordeling voor vluchtmisdrijf verplicht op cursus moeten, is amper een op de acht een vrouw.

Gevangenis

"Vrouwen doen minder kilometers dan mannen, maar bovenal zijn ze voorzichtiger in het verkeer", zegt ook verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. "Zeker jongere mannen willen niet gauw onderdoen voor elkaar. Oudere bestuurders zijn er dan weer vaker van overtuigd dat ze zelfs met dat glaasje te veel op nog altijd zeer goede bestuurders zijn."

Het is dus een kwestie van preventiecampagnes bijsturen en daarbij gerichter mannen aan te spreken, zou je dan denken. Maar volgens Stef Willems van het BIVV zal dat weinig voeten in de aarde hebben. "De kloof tussen mannelijke en vrouwelijke overtreders is zeer moeilijk te verkleinen. Het is nu eenmaal zo dat meer mannen dan vrouwen de wet overtreden. Kijk naar de gevangenissen. Daar zitten ook meer mannelijke dan vrouwelijke gedetineerden."

Bron: Gazet van Antwerpen, donderdag 02 maart 2017, Annelies Roose

 

 

Geen rijbewijs of dronken achter stuur? 'T IS EEN MAN

'Zeg niet te gauw, 't is weer een vrouw.' Niet alleen de bekende bumperstickers zeggen het, het wordt door nieuwe cijfers ook officieel bevestigd. Een bestuurder die wordt betrapt op rijden onder invloed van alcohol of op een inbreuk met het rijbewijs, is in meer dan acht op de tien keer een man. Als er drugs in het spel zijn, gaat het zelfs om 94 procent.

De Leuvense politierechter Kathleen Stinckens ziet het ook in haar rechtszaal: net deze week worden er vier themazittingen georganiseerd over rijden onder invloed. "Ik heb het tijdens mijn voorbereiding nog maar eens gemerkt. De overgrote meerderheid van wie moet voorkomen, is een man", zegt Stinckens.

Macho's

Ze zijn opmerkelijk hoog, de cijfers die Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) te weten kwam door een parlementaire vraag te stellen aan minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). Bij 83 procent van de overtredingen wegens rijden onder invloed van alcohol zat een man achter het stuur, net als bij 84 procent van de inbreuken met een rijbewijs (zoals achter het stuur kruipen ondanks een rijverbod of rijden zonder rijbewijs). Bij bestuurders die werden betrapt op rijden onder invloed van drugs, ging het zelfs om 94 procent.

"Mannen zijn nu eenmaal grotere verkeersovertreders dan vrouwen", zegt Stef Willems van het BIVV, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. "Of het nu gaat over het gebruik van verdovende middelen, een gsm, het niet dragen van de gordel of te snel rijden: mannen zijn meer geneigd zichzelf te overschatten en machogedrag te vertonen."

Cijfers uit twee recente mobiliteitsbarometers van de VAB liegen er niet om. Waar iets meer dan de helft (53%) van de vrouwen nog nooit een snelheidsboete kreeg, geldt dit voor slechts een kwart (27%) van de mannen. En van alle bestuurders die na een veroordeling voor vluchtmisdrijf verplicht op cursus moeten, is amper één op de acht een vrouw.

Gevangenis

"Vrouwen doen minder kilometers dan mannen, maar bovenal zijn ze voorzichtiger in het verkeer", zegt ook verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. "Zeker jongere mannen willen niet gauw onderdoen voor elkaar. Ouderen zijn er dan weer vaker van overtuigd dat ze zelfs met dat glaasje te veel op nog steeds zeer goede bestuurders zijn."

Het is dus een kwestie van preventiecampagnes bij te sturen en daarbij gerichter mannen aan te spreken, zou je dan denken. Maar volgens Stef Willems van het BIVV zal dat weinig opleveren. "De kloof tussen mannelijke en vrouwelijke overtreders is zeer moeilijk te verkleinen. Het is nu eenmaal zo dat meer mannen dan vrouwen de wet overtreden. Kijk naar de gevangenissen. Daar zitten ook meer mannelijke dan vrouwelijke gedetineerden."

Bron: Het Belang van Limburg, donderdag 02 maart 2017, Annelies Roose