Wordt gesloten station een TreinPunt?


"Maak werk van winkelconcessies in stationsgebouwen zonder loket, zoals bijvoorbeeld dat van Wervik", lanceerde Lahaye-Battheu het idee in de Kamer. In haar voorstel dringt ze er bij de bevoegde minister van Mobiliteit François Bellot (MR) op aan dat de NMBS werk zou maken van een commerciële invulling, waarbij aandacht gaat naar de noden van de treinreizigers. Bijvoorbeeld in Wervik zou dat volgens haar een goede zaak zijn. "Over de toekomst van het station is er voorlopig nog geen duidelijkheid", aldus Sabien Lahaye-Battheu. "Een handelszaak binnen het bestaande stationsgebouw die naast zuiver commerciële producten, bijvoorbeeld kranten, koffie of broodjes, ook een beperkt aanbod aan NMBS-producten verkoopt en de wachtruimte voor de reizigers kan blijven openstellen, biedt deze meerwaarde. Naar analogie met de PostPunten pleiten we nu dus ook voor TreinPunten." De publiekszaal is sinds mei vorig jaar open van 5 uur tot 13 uur. De stad staat ook in voor het onderhoud van de wachtzaal. De toiletten zijn echter gesloten. De NMBS wil het stationsgebouw nu verkopen. Het stationspand dateert van 1853. Het gebouw onderging in 2001 een uitgebreide renovatie.

Bron: Het Laatste Nieuws, dinsdag 07 maart 2017, (DBEW)

 

Binnenkort winkelen in stationsgebouw?

Het idee werd al een paar keer geopperd bij zowel stadsbestuur als oppositiepartijen. Het leegstaande stationsgebouw in Wervik omtoveren tot een winkel. Tot nog toe werd er door NMBS geen antwoord gegeven.

"Er zijn al gesprekken gevoerd met de NMBS over de toekomst van het gebouw en de kostprijs voor een eventuele verkoop. We kregen nog altijd geen antwoord", zegt schepen van Lokale Economie Bert Verhaeghe (Open VLD).

Echter, als het van Poperings Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD) afhangt, zal dat snel veranderen. Zij diende namelijk een voorstel in waarin ze oppert om werk te maken van winkelconcessies in stationsgebouwen zonder loketten. Donderdag geeft de Kamer daarvoor groen licht.

Leegstand vermijden

Verhaeghe is een voorstander. Het gebouw staat namelijk al leeg sinds eind 2015. De wachtruimte kan momenteel wel gebruikt worden door reizigers tussen bepaalde uren, maar daar stopt het bij. "Alles is beter en nuttiger dan leegstand. Een commerciële invulling is dus zeker welkom", vindt Verhaeghe.

Er is nog niks concreet, maar Lahaye-Battheu spreekt van een TreinPunt, in analogie van de PostPunten. Een winkeltje met koffie en kranten, maar ook eerstelijnsproducten zoals een treinticket en waar je een abonnement kunt verlengen. "Dat zou alvast een win-winsituatie zijn. Zowel de reiziger als de NMBS hebben daar baat bij", meent Verhaeghe.

Bron: Het Nieuwsblad, dinsdag 07 maart 2017, (djr)