Aantal aanvragen voor compensatie voor langdurige treinvertragingen vorig jaar meer dan verdrievoudigd


"Als we de 7.470 aanvragen voor compensatie voor herhaaldelijke vertragingen (minimum 20 vertragingen van minstens 15 minuten respectievelijk minimum 10 vertragingen van minstens 30 minuten) ook in rekening brengen, dan komen we op 201.574 aanvragen vorig jaar. Voor die categorie vertragingen werd 302.148 euro uitgekeerd, wat het totale bedrag op 1.169.560 euro brengt", leert Sabien uit het antwoord. "Opvallend is ook dat er voor die categorie veel minder aanvragen worden ingediend en dat het aantal ook jaar na jaar daalt. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de complexe procedure."  

TABEL 1: occasionele langdurige vertragingen (minstens 60 minuten):

compensatie voor LANGDURIGE vertraging

2014

2015

2016

ontvangen aanvragen

65.760

55.398

194.104

uitgekeerd compensatiebedrag

237.915 euro

212.840 euro

867.412 euro

afgewezen aanvragen

12.895 (20%)

10.870 (20%)

17.405 (9%)

 

TABEL 2: herhaaldelijke vertragingen (minimum 20 vertragingen van minstens 15 minuten respectievelijk minimum 10 vertragingen van minstens 30 minuten); tot midden 2015 moest worden aangetoond dat het er meerdere waren binnen een periode van 6 maanden: 

compensatie voor HERHAALDELIJKE vertragingen

2014

2015

2016

ontvangen aanvragen

16.496

11.141

7.470

uitgekeerd compensatiebedrag

774.021 euro

485.864 euro

302.148 euro

afgewezen aanvragen

4.132 (25%)

2.226 (20%)

1.590 (21%)

Sabien doet nog een opvallende vaststelling: "Terwijl het aantal afgewezen aanvragen voor beide categorieën de afgelopen jaren altijd rond de 20% schommelde, was dat vorig jaar voor de aanvragen met betrekking tot langdurige vertragingen slechts 9%." De NMBS beschikt niet over statistieken die afzonderlijk de dossiers aangeven waarvoor een compensatie omwille van overmacht werd uitgekeerd.

Vereenvoudigde procedure

Vorige maand werd aangekondigd dat de NMBS en Test-Aankoop samen aan een verbetering van het compensatiesysteem in geval van vertragingen werken, om het gebruiksvriendelijker te maken voor de klanten. "Een positieve evolutie, want eind 2015 had Test-Aankoop nog een class action of groepsvordering ingediend bij de rechtbank na een reeks stakingen bij het spoor tussen december 2014 en 9 oktober 2015. Aan die groepsvordering komt nu een einde. Het vernieuwde compensatiesysteem zal het mogelijk maken om de compensatie via bankoverschrijving uit te betalen op de rekening van de reiziger van wie de trein vertraging had. Ook zal de reiziger 30 dagen krijgen voor het indienen van een compensatieaanvraag in plaats van 15 dagen", reageert Sabien tot slot tevreden.