Ook privé-camera's worden aangesloten op nationaal cameraschild


Op 20 juli 2016, bijna een jaar geleden, werd een eerste voorontwerp aan de ministerraad voorgelegd. Het betrof twee teksten: één tot wijziging van de camerawet en één tot wijziging van de wet op het politieambt om er de regels in te voeren tot het gebruik van camera’s door de politiediensten.

 

Ondertussen werden heel wat adviezen ingewonnen: niet alleen van de privacycommissie, die oordeelde dat een algemene machtiging voor de politiediensten om in realtime toegang te hebben tot beelden van camera’s die zijn geïnstalleerd op voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen (bijvoorbeeld op parkings of bedrijventerreinen) een al te grote impact op de privacy heeft, maar ook van de Raad van State en het College van procureurs-generaal.

 

De teksten zijn bijna aangepast. Er werd niet alleen rekening gehouden met die adviezen, maar ook met  de evolutie van de technologie, de operationele noden van de politiediensten en de bescherming van het privéleven van de burgers. De nieuwe wet moet ook in overeenstemming zijn met de nationale en Europese regelgevingen.

 

Nationaal cameraschild

 

“Onder andere in de grensstreek met Frankrijk, in de provincie West-Vlaanderen, wordt al geruime tijd gewerkt aan de uitrol van een schild met ANPR-camera’s, die gelinkt zijn aan een provinciale server waarin allerlei gegevens verzameld zijn zoals op te sporen nummerplaten en de aard van de feiten waarvoor men geseind staat. Het is een goede zaak dat binnenkort ook privécamera’s op dat netwerk kunnen worden aangesloten”, zegt Sabien.

 

“Ruim een jaar geleden werd ook aangekondigd dat er zo’n 1.000 ANPR-camera’s zouden worden geplaatst op autosnelwegen en waar autosnelwegen elkaar en ringwegen kruisen. De eerste camera’s gingen vorig jaar worden geplaatst. Voltooiing was voorzien tegen 2018.”

 

In zijn antwoord gaf minister Jambon mee dat het nationaal cameraschild voor ANPR wordt opgezet in twee fases.

Fase 1 omvat de installatie van ANPR-sites ter hoogte van de grensovergangen op de autosnelwegen. In totaal zijn er 24 zulke sites gepland, waarbij men onder één site een dwarsdoorsnede van een autosnelweg in één richting moet begrijpen. 22 van die 24 sites worden gebouwd door de federale politie; twee sites zijn van de Vlaamse overheid, die geconnecteerd zullen worden op de nationale backoffice. De eerste fase wordt gerealiseerd op basis van een bestaand, maar aflopend raamcontract van het Vlaams Gewest. De oplevering van de 24 grenssites wordt verwacht in het tweede semester van 2017.

Fase 2 omvat de installatie van ANPR-sites op autosnelwegen, ringwegen en kritieke infrastructuur én de integratie van de bestaande backoffices van de lokale politie op de nationale backoffice. Die fase zal gerealiseerd worden op basis van een nieuw raamcontract, dat momenteel in de evaluatiefase zit en in de tweede helft van dit jaar zal kunnen worden gegund. De realisatie van de tweede fase zal kunnen aanvangen in het eerste semester van 2018 en de uitrol van de installaties zal nog tot in 2019 duren.

Kortom, er komen niet alleen extra camerasites; alle backoffices worden ook geconnecteerd tot één groot nationaal cameranetwerk.