"Verlies voor kusttoerisme is enorm"


In het eerste weekend van juli kregen drie Engelse eigenaars van een zeiljacht, die aanmeerden in Nieuwpoort, een boete van 500 euro van de douane. De reden: er werden restanten van rode diesel gevonden in hun tanks. Sinds 2007 is het in Europa verboden voor pleziervaarders om nog rode diesel (die onder een lager accijnstarief valt en een rode kleurstof heeft) te gebruiken. In Engeland kan er beperkt nog rode diesel getankt worden. Maar eens getankt met rode diesel, blijven de restanten ervan jarenlang zichtbaar in de tanks. België hanteerde net als de buurlanden de afgelopen 10 jaar een gedoogbeleid, maar kwam daar recent op terug. Het bericht dat Engelsen beboet werden, ging als een lopend vuurtje rond over de plas.

In zijn augustuseditie gaat het Britse tijdschrift Yachting Monthly nu een stap verder. "Zeil niet naar België!", staat er onomwonden te lezen.

Brexit

"Een van de slachtoffers kon bewijzen dat hij al meer dan twee jaar lang geen rode diesel meer had getankt, maar moest toch 500 euro betalen. We adviseren dan ook dringend om België links te laten liggen. Het land telt maar 42 zeemijl en je kan wel nog probleemloos aanmeren in Frankrijk en Nederland. Voorlopig zijn er nog geen boten tegengehouden midden op zee in Belgische wateren. Laten we hopen dat de Belgen dat niet doen, anders is er een veel groter probleem." Nog volgens de Britse media worden de Engelse zeileigenaars in het vizier genomen als tegenreactie op de Brexit.

De boycot is slecht nieuws voor het West-Vlaamse kusttoerisme. Al een week na de feiten in juli meerde 70 procent minder Britten aan, nu is dat zelfs nagenoeg volledig stilgevallen. "Er wordt zoveel heisa over gemaakt in Engeland dat we haast niemand meer zien", foetert Steven Desloovere van de jachthaven in Nieuwpoort.

Imagoschade

"Ik begrijp dat de Engelsen in principe in fout zijn, maar die controles zijn pure muggenzifterij. Ze zouden nu opgeschort worden, maar dat is te laat. De schade is geleden en de verliezen voor jachthavens en het toerisme zijn enorm. Deze zomer is om zeep." Bij Westtoer erkennen ze dat de controles kwalijke gevolgen hebben. "De Britten zijn dan wel slechts goed voor 2,5 procent van de overnachtingen aan de kust in 2016, toch is de terugval merkbaar", zegt Franky De Block van toerismebedrijf Westtoer. "Er zijn minder aanmeringen en overnachtingen. De signalen die we opvangen uit de sector, zijn echt niet goed. En bovenal: dit bezorgt ons veel imagoschade."

Oplossing?

Door alle heisa zou misschien toch een oplossing in de maak zijn. "Ik stelde de minister van Financiën (Johan Van Overtveldt, red.) de vraag om het gedoogbeleid verder te zetten, net als in de buurlanden", zegt Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld). "Het antwoord was dat dit Europese regelgeving is, maar dat het de minister verwondert dat het gedoogbeleid zowel in Nederland als Frankrijk wordt verder gezet. Op het eerstvolgende Europees overlegmoment zal de problematiek besproken worden en kijken wat er gedaan moet worden. Ik heb erop aangedrongen dat de gevolgen zonder ingrijpen voor de West-Vlaamse jachthavens groot zijn."

Bron: Het Laatste Nieuws, 14 augustus 2017.