Alcoholslot in elke auto? (G)een utopie


Makkelijk te installeren

De Antwerpse gouverneur, Cathy Berx (CD&V), vindt alvast van wel. Zij riep gisteren op om bijkomende strenge maatregelen in te voeren: ‘Een alcoholslot en automatische snelheidsbegrenzer voor elke auto zijn het absolute minimum.'

Ook politierechter Kathleen Stinckens is ervoor gewonnen: ‘Als preventieve maatregel is een alcoholslot zeker een goede zaak', klinkt het. ‘Het zou veel dronken bestuurders van de baan houden.'

Komt daarbij dat de technologie veel mogelijkheden biedt. ‘De toekomst is aan auto's die zelf meer ingrijpen in het rijproces en bestuurders behoeden voor fouten', zegt Maarten Matienko, de woordvoerder van de automobielorganisatie VAB. ‘Ook een alcoholslot kan daarvan deel uitmaken, naast bijvoorbeeld automatische snelheidsbegrenzers. Voor de veiligheid moeten we bereid zijn om een deel van onze vrijheid af te staan.'

Alle nieuwe auto's die in de toekomst in de EU worden verkocht, zullen trouwens standaard uitgerust zijn met een interface voor een alcoholslot, waardoor je zo'n slot makkelijk kunt installeren.

Te duur?

Maar politiek is er minder enthousiasme. Groen-Kamerlid Stefaan Van Hecke vindt het alcoholslot een interessant idee, maar vraagt zich af of het niet op Europees niveau geregeld moet worden. En de meeste Kamerleden van de commissie Verkeer hebben hun twijfels. ‘Het zou een hoop ellende kunnen besparen, maar het is onhaalbaar', zegt Jef Van den Bergh, mobiliteitsexpert van CD&V. Ook minister van Mobiliteit François Bellot (MR) ziet een verplichting niet zitten.

'Een verplicht alcoholslot bestraft ontzettend veel mensen, omdat een kleine groep iets fout doet', zegt Stef Willems, woordvoerder van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. ‘Je kunt beter mensen die iets verkeerd doen zwaarder straffen.'

Een kritiek die ook professor Verkeersveiligheid Tom Brijs (UHasselt) deelt. ‘Er is naar mijn weten geen enkel land waar een alcoholslot standaard is ingevoerd. Een totaal verbod op alcohol in het verkeer - een nultolerantie - en voldoende controle door de politie zijn dan veel betere maatregelen.'

Ook de kostprijs is voor politici uit de commissie Verkeer een struikelblok. ‘Op dit moment zijn de kosten te hoog', zegt Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open VLD). Een alcoholslot kan - afhankelijk van het type slot en het merk van auto - tot 3.500 euro voor drie jaar kosten.

Azijnmaatregelen

'Een drogreden', zegt professor-emeritus Verkeerskunde Willy Miermans (UHasselt). ‘Mensen geven gemiddeld een derde van de aankoopprijs van hun auto aan extra toevoegingen. En een alcoholslot kost minder dan dikke velgen.'

'Zo'n alcoholslot moet niet alleen werken als de auto start, maar ook onderweg', zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van autosectorfederatie Febiac. ‘Anders kun je vragen of een kennis, een vriend of een passant even blaast, zodat je kunt starten. Een toestel dat na een tijd zegt dat het opnieuw tijd is om te blazen, dat is ook afleiding.'

Verplicht of niet, een mentaliteitswijziging bij chauffeurs dringt zich op. ‘Honing- en azijnmaatregelen - in dit geval azijn - zijn broodnodig om gedragsverandering te sturen', besluit Miermans. ‘We moeten niet wachten tot we zo'n omslag bereiken met campagnes alleen: dan komt ze er nooit. Kijk naar het roken. Wat heeft écht impact gehad op het aantal rokers? Niet de zoveelste artsencampagne, maar het verbod op roken in de horeca.'

Bron: De Standaard, 12 september 2017.