Sabien: "Als treintarieven worden geïndexeerd, moet stiptheid ook worden geïndexeerd."


Vanaf vandaag gelden nieuwe tarieven bij de NMBS. Een gemiddeld treinticket kost nu 1,49% meer. Dat is de maximale toegestane verhoging volgens het huidige beheerscontract. "Zowel vorig spoorbaas Cornu als de huidige Dutordoir wijzen op het belang van een grotere tariefvrijheid om de NMBS gezond te maken. De 92 tariefformules moeten ook vereenvoudigd. Open Vld steunt de NMBS in haar vraag om het spoorbedrijf autonomer te kunnen besturen, met minder inmenging van vakbonden en politiek. Een vrije prijsvorming hoort daar bij. Maar hogere treinprijzen, zijn wel gekoppeld aan strenge stiptheidsdoelstellingen", legt Sabien uit.

Bij die stiptheid knelt het schoentje. Volgens de minister werd de vereiste stiptheid behaald die en prijsstijging moet mogelijk maken. "Maar de berekeningswijze laat te wensen over. TreinTramBus en TestAankoop komen ook tot andere resultaten", aldus Sabien.

Zij pleit voor een betere berekeningsmethode, en dringt aan op de nieuwe beheersovereenkomst waarin de link tussen stiptheid en tariefvrijheid herbevestigd wordt. "We leven in een vrije markteconomie. Maar als de ticketprijzen worden geïndexeerd, dan moet de stiptheid ook worden geïndexeerd. De reiziger moet waar voor zijn geld krijgen."