Provincie West-Vlaanderen ondersteunt zes innovatieve onderwijsprojecten
De deputatie bevestigde het positieve advies van de commissie voor volgende zes projecten, die bijgevolg kunnen
rekenen op een provinciale subsidie:
- KTA Brugge - Esports in education: We're in
for the better game - 25.000,00 euro
In dit pilootproject binnen het secundair onderwijs wil
KTA Brugge een Esports hub creëren waarbij het
kennisniveau en de vaardigheden van de leerlingen
ontwikkelt door het organiseren van educatieve
projecten waarbij Esports de basis is. Met dit project
beogen zij de negatieve stigma's van Esports en gaming
weg te nemen en de positieve, educatieve en vormende
waarden te bevestigen d.m.v. een ethisch charter.
Esports wordt aangeboden in de vrije ruimte en focust
hierbij op volgende pijlers: Esports spelers, Esports
businessmodel, professionele attitudes en evenement.
Essentiële partnerschappen die o.a. inzetten op
gameverslaving en digitale marketing tillen dit project
op naar een hoger niveau.
- Hogeschool Vives Zuid - AI-Powered STEM -
25.000,00 euro
Hogeschool Vives Zuid wil STEM-leerkrachten Secundair
Onderwijs ondersteunen door moderne technologieën
zoals Artificiële intelligentie aan te leren op een
laagdrempelige manier. ChatGPT en andere AIapplicaties- zijn niet alleen onze leefwereld aan het
veranderen maar zal ook de manier waarop
leerkrachten onderwijs organiseren wijzigen. Een
technologie die niet tegen te houden is. Het biedt ook
gigantische voordelen en positieve uitdagingen, zeker
als het om STEM-projecten gaat. Dit project wil
leerkrachten hierin bijstaan via bijscholing aan de hand
van leuke laagdrempelige hands-on workshops. Er
wordt een netwerk gevormd om opgedane informatie
met elkaar te delen.
- Eekhout Academy vzw - Verwelkomend
schoolklimaat - 23.100,00 euro
Je goed voelen op school is een belangrijke voorwaarde
om te leren. Met het project ‘verwelkomend
schoolklimaat' wil Eeckhout Academy vzw tools
ontwikkelen om basis- en secundaire scholen te helpen
bij het nadenken over hun schoolklimaat, iets wat o.a.
vroegtijdig schoolverlaten moet tegengaan.
Een positief klimaat in de klas en in de volledige school,
vraagt de actieve medewerking van het hele
schoolteam. ‘Verwelkomend schoolklimaat' wil inzetten
op volgende tools: een bordspel om met het schoolteam zicht te krijgen op de huidige en gewenste
situatie, een handleiding (DIY) om het actieplanspel te
spelen, een bundel met achtergrondinformatie en de
mogelijkheid om hierbij ook een begeleiding te krijgen.
Het ontwikkeld materiaal zal geschikt zijn om de huidige
visie te verfijnen en daaraan creatieve acties te
koppelen.
- Inagro vzw - Met de klas de boer op STEM op
de boerderij - 25.000,00 euro
De boerderij is anno 2023 een hoogtechnologische
omgeving met een ruim potentieel aan leerkansen.
Inagro vzw ziet deze reële STEM-context als een grote
troef om op een concrete manier STEM-gerichte
vraagstukken te onderzoeken. Leerlingen van de 3e
graad BaO en 1e graad SO krijgen de kans om STEMtoepassingen in het hedendaags ondernemerschap te
ervaren waarbij duurzaamheid een rode draad vormt.
De partner Vives ontwikkelt een lespakket ter
voorbereiding en/of naverwerking van het
boerderijbezoek, terwijl partner ‘STEM in WestVlaanderen' dit aanbod meehelpt te promoten. Zodat
zoveel mogelijk jongeren hiermee in aanraking komen,
dit ook met het oog op oriëntatie naar het middelbaar.
- MIA Brugge - "KIC [‘Kiek']:
Klas-Individu-Crisis" 25.000,00 euro
KIC is onderdeel van de manier waarop MIA Brugge
vorm geeft aan ‘geïntegreerde leerlingbegeleiding' en
speelt een rol op fase 0 - 1 - 2 van het zorgcontinuüm
binnen het domein psychosociaal functioneren.
Het ultieme doel van KIC is de focus terug te brengen
naar de kerntaken van onderwijs, namelijk het leren
mogelijk maken en veiligheid bieden voor alle actoren
in de klas én dat zonder dat de zorg voor leerlingen op
de achtergrond moet komen. KIC verlaagt de drempel
naar buitenschoolse hulpverlening door de uitbouw van
een antennepuntwerking op school. Door optimaal in te
zetten op de zorg en oplossingsgericht de leeromgeving
en ondersteuning verder uit te werken, hopen zij een
uitdagende en zorgende leeromgeving te creëren.
- Cvo MIRAS - Integreren van innovatieve
leertechnologieën (ILT) binnen de opleiding woningcontroleur - 27.500,00 euro
Cvo MIRAS wil met dit project innovatieve technologieën
(ILT) introduceren/integreren binnen de opleiding
woningcontroleur. Ze willen de opleiding volledig
aanbieden via afstandsonderwijs, de cursisten kunnen
de opleiding onafhankelijk van plaats en tijd volgen én
het centrum zal VR-technologie integreren binnen de
opleiding. Daarnaast hangt er nog een tweede luik aan
het project vast: samen met hun projectpartners willen
ze bekijken om een EVC-procedure uit te werken, zodat
ze de opleiding zo kort mogelijk kunnen maken voor
cursisten die reeds aan de slag zijn als woningcontroleur.
Volgende indienronde
Jaarlijks zijn er telkens twee
oproepen, met uiterlijke indieningsdata 15 april en 15 oktober. Voor de komende
oproepen blijven de prioritaire thema's die op de website zijn opgenomen
gelden. Mogelijke projectindieners zijn scholen/feitelijke verenigingen, vzw's,
openbare instellingen of lokale besturen uit West-Vlaanderen of een feitelijke
organisatie/vzw buiten West-Vlaanderen met West-Vlaams partnerschap.
Geïnteresseerde
projectindieners kunnen ook een voortraject volgen om zo tips te krijgen om hun
project te versterken en/of om partners te vinden. Aanmelden voor het volgende
voortraject kan tot 15 maart. Alle informatie kan verkregen worden via
onderwijs@west-vlaanderen.be of
via de website.