Tussenkomsten van Bewust/Open Vld in de gemeenteraad van 28 augustus 2023


Tussenkomst Sophie Gruwez mbt Restauratie Duitse toren. Goedkeuring bestek, raming en plaatsingsprocedure.

Bij dit dossier hebben we een déjà vue met het dossier de Kring. 

We benadrukken dat het hier niet gaat over voor of tegen een project zijn. 

Voor alle duidelijkheid : we zijn steeds voorstander geweest van het bewaren van ons erfgoed en ook hier is dat zo, zeker gezien het unieke karakter van het gebouw.

Waar gaat het dan wel over ?

Op de gemeenteraad van 29/03/21 stond onder punt 4. Verwerving Duitse toren Westvleterseweg : voorlopig onteigeningsbesluit.   De Stad voorzag dat het volledige project 200.000 € zou kosten waarbij men rekende op een subsidie van 150.000 € zodat  de Duitse toren  de Poperingenaar uiteindelijk slechts 50.000 € uit eigen zak ging kosten.

Op vandaag krijgen we de ramingen voor de restauratie van de toren en de aanleg van de toegangsweg en omgeving rond de toren.  Dit alleen bedraagt reeds 650.000 € waarbij er opnieuw gerekend wordt op een subsidie van 150.000 € wat betekent dat dit project de Poperingenaar 500.000 € zal kosten.  Maar liefst een vertienvoudiging op 2 jaar tijd !

Dit is dan nog maar een deel van het totale kostenplaatje gezien de kosten van onteigeningen, landmeter, architect, enz... hier nog niet in zitten.  

We betreuren dat dit het zoveelste project waar de uitgaven en uiteindelijke kostprijs vele malen het oorspronkelijke budget overstijgen.

Het kan ook niet dat er niet geweten was dat de toren in slechte staat verkeerde : iedereen is hiervan op de hoogte - de scheuren zijn met het blote oog te zien en de toren staat al jaren te verkommeren. 

Het getuigt bovendien van slecht bestuur als men zaken aankoopt zonder te weten hoeveel kosten daaraan zijn.  Het zou inderdaad misschien aangewezen zijn om in zo'n gevallen eerst een raming van de kosten te laten maken.

 

Tussenkomst Isabel Sticker mbt Aanvullend reglement fietszone stadskern

In juli 2022 heeft onze fractie zich, en ik verwijs naar onze tussenkomst toen, onthouden bij de principiële goedkeuring van het (1 jaar durende) proefproject fietsstraten in de stadskern.

Ik heb de definitie van ‘proefproject' even opgezocht: "een project dat wordt ondernomen om informatie te verkrijgen over de haalbaarheid van een bepaald project en over eventuele aandachtspunten waarmee dan rekening gehouden dient te worden".

En voilà, we zijn een jaar verder. Tijd voor de beloofde evaluatie. De Poperingenaar kreeg inspraak via een online-bevraging op de website en vier adviesraden (de jeugdraad, de mobiliteitsraad, het scholenoverleg en de seniorenadviesraad) mochten een advies formuleren.

De adviesraden stelden zich eerder positief op, maar formuleerden ook heel wat opmerkingen en suggesties in hun advies.

686 Poperingenaars (weliswaar 35 niet-inwoners inclusief) lieten hun mening kennen. Dat is 3,4% van de bevolking. Dat dit weinig is, is een understatement.

Het bestuur stelt dat 49% van de inwoners positief of neutraal reageert op de fietsstraten. De ‘neutrale' mensen en de ‘positieve' mensen worden met andere woorden op één hoop gegooid. Dat lijkt mij niet correct.

Want in werkelijkheid is het zo dat slechts 33% (227 mensen) positief reageerde. 108 mensen (15%) reageerde neutraal. Ik heb ook de definitie van ‘neutraal' even opgezocht en die luidt: "onpartijdig". Je kan die 108 mensen dus niet bij de contra-groep optellen, maar ook zeker niet bij de pro-groep.

Van de 686 (weliswaar 35 niet-inwoners inclusief) reacties van inwoners blijkt dat 51% (351 mensen) NIET vindt dat de stadskern veiliger is geworden tijdens het afgelopen jaar.

In een democratie als de onze zou je denken dat hiermee alles is gezegd. De meerderheid is tegen, dus het stadsbestuur moet daar (zoals beloofd) rekening mee houden. Niet dus. Het stadsbestuur gaat hiermee door en luistert niet naar de bevolking.

Voor ons kan dit niet en dat zal ook blijken uit ons stemgedrag, dat ‘neen' is.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat in het hele dossier van de verkeerscirculatie in Poperinge, over de jaren heen, een globale visie ontbreekt. Gaandeweg werden een aantal zaken ingevoerd (omdraaien verkeerscirculatie, mogelijk maken van fietsen in beide richtingen, fietsstraten) zonder het geheel te bekijken. Onze smalle centrumstraten zijn nu eenmaal niet ontworpen voor het scenario zoals het op vandaag bestaat.

We hebben allemaal hetzelfde doel voor ogen, en dat is de verkeersveiligheid voor onze weggebruikers verhogen. Fietsstraten zijn in onze ogen niet overal de juiste oplossing, en zols het nu is zeker niet voor Poperinge, omdat ze zorgen voor conflicten, nervositeit en frustratie. Wij zijn wel absolute voorstander van de zone 30 in het centrum. 

Herbeluister de gemeenteraad hier

 Tussenkomsten van Bewust/Open Vld in de gemeenteraad van 28 augustus 2023