Meer dan 60 kustchefs presenteren nieuwe actie rond 'Zee van Smaak'


Het project is niet alleen een sterke invalshoek om de Noordzeegastronomie aan de Kust te promoten. 'Zee van Smaak' steunt ook de Belgische vissers in Nieuwpoort, Oostende en Zeebrugge die via de vismijnen, de groothandel en de vishandel dagelijks de verse producten uit de Noordzee tot bij de kustchefs brengen. De nieuwe samenwerking met 63 kustchefs benadrukt de unieke gastronomische troeven van de regio. De visserij, de Belgische vissers en de Noordzeegastronomie behoren tot het DNA van de Kust.

Westtoer wil met 'Zee van Smaak' een breed publiek inspireren om de Kust te ontdekken. "De Kust telt tientallen grote en kleine adressen die verse Noordzeevis op de menukaart plaatsen. Voor 'Zee van Smaak' wordt intens samengewerkt met de visserijsector en de vele chefs langs de Kust: zij zijn de ambassadeurs die elke dag opnieuw een uniek verhaal vertellen", aldus Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde en voorzitter Westtoer.

Belgische vissers

‘Van boord tot bord' is het centrale thema van het project. De Provincie West-Vlaanderen, Westtoer en de vele partners besteden met 'Zee van Smaak' grote aandacht aan de duurzame en lokale visserijproducten.

Gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu: "De actie verbindt de streekgastronomie met de duurzaam gevangen Noordzeevis. Het brede publiek waardeert meer dan ooit producten uit de korte keten. De Belgische vissers zijn een schoolvoorbeeld van deze werkwijze. 'Zee van Smaak' eert het werk en de visie van onze vissers. De steun aan de vissers bezorgt de actie een extra dimensie."

63 kustchefs en drie seizoenvissen

Het brede publiek kan van 15 september tot 15 oktober proeven van de 'Zee van Smaak'. De chefs gaan aan de slag met drie seizoenvissen (rog, inktvis en griet) uit de Noordzee.

'Zee van Smaak' is een sterk inhoudelijk verhaal om de Kust bij een breed publiek te positioneren als een eigentijdse reisbestemming. ‘Van boord tot bord' is aan de Kust een perfecte vertaling van de korte keten. Doelbewust werd ook gekozen voor het najaar om met de kustchefs samen te werken. De nieuwe actie maakt deel uit van de seizoenverbreding van het kusttoerisme en ondersteunt de vele toeristische ondernemers.

Nieuwe podcast ‘Zee van Smaak'

Zee van Smaak zorgt ook voor authentieke storytelling. De chefs en de vissers hebben allemaal prachtige verhalen te vertellen. Hun passie voor de zee en hun streek staat centraal. Een nieuwe podcast van acht afleveringen presenteert unieke verhalen over deze thema's. Westtoer distribueert de podcast via digitale kanalen. De promotie voor de podcast en de restaurantactie gebeurt via een campagne op televisie, radio en een ‘Zee van Smaak'-krant.

Zee van Smaak wordt gesteund door BAR (Brexit Adjustment Reserve).

Praktisch: Zee van Smaak-actie, van 15 september tot 15 oktober. Reserveren is aan te raden. Alle restaurants en het Zee-van-Smaak-gerecht dat ze serveren, staan vermeld op www.dekust.be/zeevansmaak

 Meer dan 60 kustchefs presenteren nieuwe actie rond 'Zee van Smaak'