Welkomstwoord van Sabien op studiedag 'verbindend omgaan met moeilijk begrijpbaar gedrag'


Veel leerkrachten zitten momenteel namelijk met de handen in het haar als het gaat om de ondersteuning van leerlingen die moeilijk begrijpbaar gedrag stellen. Gedrag kunnen we natuurlijk ook niet los zien van motivatie. Leraren staan voor een dubbele uitdaging: ze moeten erin slagen om hun leerlingen gemotiveerd te houden, én ze moeten uiteraard ook zelf gemotiveerd blijven. 

 

Lees hierna het welkomstwoord van Sabien:

Beste directeurs, zorg- en beleidscoördinatoren, leerkrachten,

Van harte welkom op de studiedag "Verbindend omgaan met moeilijk begrijpbaar gedrag", georganiseerd door de Provincie West-Vlaanderen, in samenwerking met de verschillende onderwijskoepels, de West-Vlaamse hogescholen en universiteit, het Netwerk Samen Tegen Schooluitval en het Lerend Netwerk Jeugdhulp-onderwijs. We zijn blij dat we jullie vandaag met zovelen mogen verwelkomen.  

Reeds enkele jaren zet de Provincie West-Vlaanderen in op de uitrol van ondersteunende acties binnen haar Strategisch Plan Geletterdheid West-Vlaanderen. De voorbije twee jaar organiseerden we in het najaar telkens een studiedag voor het leerplichtonderwijs, die in het teken stond van taal.

In 2021 focuste die studiedag vooral op OKAN en (ex-) OKAN-leerlingen. De studiedag van vorig jaar had als aandachtspunt "Groeien naar (taal)rijkere lessen". De Provincie vindt het erg belangrijk om in te spelen op de actuele noden die er zijn in de scholen zelf.

Uit de bevraging bij de onderwijsbetrokkenen na de laatste studiedag bleek dat gedragsproblemen van leerlingen aanpakken momenteel een échte uitdaging is voor vele leerkrachten. Onze provinciale werkgroep Geletterdheid vond het daarom een goede keuze om dit jaar daarop in te zetten. Het is een thema dat misschien wat meer in de marge staat van het Plan Geletterdheid. Maar het is zo dat gedragsproblemen in de klas een grote invloed hebben op het leerproces en dus indirect ook op de geletterdheid van leerlingen.

De Provincie West-Vlaanderen draagt graag bij tot de ondersteuning van de professionele ontwikkeling van leraren en het verbeteren van de onderwijspraktijk in de regio. Het doel is om jullie, als nauwe betrokkenen bij de opleiding/vorming van de talenten van morgen, te voorzien van de nodige kennis en vaardigheden om effectief om te gaan met moeilijk gedrag en zo ook de leerresultaten van alle leerlingen te verbeteren.

Gedrag en motivatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als leerkrachten staan jullie voor de tweevoudige opdracht om niet alleen de motivatie van jullie leerlingen hoog te houden, maar ook om zélf gemotiveerd te blijven. Vandaag zullen we jullie voorzien van waardevolle inzichten en concrete tools om deze uitdaging aan te gaan.

We beginnen de dag met een plenair gedeelte, waarin de keynote zal worden verzorgd door niemand minder dan Katelijne Van Lommel, kinder- en jeugdpsychologe en auteur van het boek ‘Sprekende harten, strijdende zwaarden'. Ze is zelf werkzaam in het (buitengewoon) onderwijs en hecht er belang aan te focussen op praktijkervaringen die hun nut al bewezen hebben. Haar expertise en ervaring zullen jullie zeker inspireren. In de namiddag krijgen we een aantal workshops, die vanuit diverse invalshoeken de thema's gedrag en motivatie zullen belichten.

We hopen dat deze dag jullie zal inspireren en voorzien van praktische tools om op een verbindende manier om te gaan met moeilijk begrijpbaar gedrag. Samen zorgen we ervoor dat elke leerling de ondersteuning krijgt die elkeen nodig heeft om te groeien en te bloeien.

Dank jullie wel voor jullie aanwezigheid en actieve deelname. Met veel plezier kondig ik onze keynotespreker Katelijne Van Lommel aan.

 

De studiedag werd georganiseerd in het kader van het Strategisch Plan Geletterdheid West-Vlaanderen. Het Plan heeft een ruime focus. Er is er niet alleen aandacht voor thema's die rechtstreeks met geletterdheid verband houden, maar er wordt ook gewerkt rond thema's die er een indirecte link mee of grote invloed op hebben.

 Welkomstwoord van Sabien op studiedag 'verbindend omgaan met moeilijk begrijpbaar gedrag'