Helft van de snelheidsboetes van Fransen in Westhoek blijft ongeïnd


Bijna een op de vier geflitste wagens op onze wegen heeft een vreemde nummerplaat. Daarbij zijn er ook heel wat Belgische eigenaars van auto'ss die met buitenlandse nummerplaten rondrijden om op die manier te ontsnappen aan de verkeersbelasting. Bijvoorbeeld in de Westhoek vestigen zich heel wat Fransen, maar ze schrijven zich niet in en blijven rondrijden met hun eigen nummerplaat.  In Frankrijk bestaat er namelijk geen verkeersbelasting.

 

Op aandringen van Open VLD-Kamerlid Sabien Lahaye-Bathheu bij staatssecretaris voor de Coördinatie van de Fraudebestrijding Carl Devlies werd deze problematiek  vandaag besproken tijdens het College voor de Strijd tegen de Fraude. "Een van de toekomstige aandachtspunten is volgens de Staatssecretaris dat er meer controles zullen moeten worden uitgevoerd. De wederzijdse bijstand of samenwerking met de bevolkingsdiensten en wijkagenten om een vlottere inschrijving in de bevolkingsregisters en dus ook bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) te bewerkstelligen, zal worden gecoördineerd vanuit het College. De betrokkene moet eerst ingeschreven zijn in het bevolkingsregister vooraleer de DIV een voertuig kan inschrijven. De staatssecretaris verzekerde mij dat de nodige contacten met de minister van Binnenlandse Zaken en de staatssecretaris voor Mobiliteit zouden worden gelegd”, aldus Sabien Lahaye-Battheu.

 

Snelheidsboetes

 

Wanneer buitenlandse snelheidsduivels een verkeersovertreding begaan, kan de politie hen onderscheppen en hen verplichten tot een onmiddellijke betaling van de boete, desnoods door hen mee te nemen naar een nabijliggend bankkantoor of bankautomaat. Toch blijft echter nog steeds de helft van de overtredingen onbestraft. Als de snelle buitenlanders immers in de vlucht worden geflitst door een onbemande camera, stuurt het parket per post een minnelijke schikking op, tenminste als men de identificatiegegevens van de bestuurder kan bemachtigen, want niet alle DIV’s zijn even vlot in het doorsturen van identificatiegegevens van de nummerplaat.

 

Vooral Frankrijk en Luxemburg zouden moeilijk doen over het doorspelen van persoonsgegevens. Als de parketten de nummerplaten niet kunnen identificeren, kunnen ze natuurlijk ook niet vervolgen en worden de verkeersovertredingen noodgedwongen geseponeerd. Er werden nochtans niet alleen billaterale akkoorden omtrent informatie-uitwisseling ondertekend, maar is er ook het Verdrag van Prüm. In 2005 spraken immers de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk af om vanaf 2007 politie-informatie te delen, waaronder nummerplaten. 

 

Over dit aspect van de problematiek ondervraagt Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu volgende week de staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe in het parlement.